
Pro většinu výrobců automobilů je patovou záležitostí novela pro emisní normy. Spolu s ní totiž proběhla rošáda mezi prodeji jednotlivých modelů vozů. Jak si na tom vedou automobilky podle nejnovějšího průzkumu?
Mezi nejprodávanějšími modely v Evropě poslední dobou platila jistota toho, že v čele byl dlouho Volkswagen Golf. Až na minulý březen, kdy jej předběhl Ford Fiesta. Letos v září však Golf opět předběhla jiná automobilka. Tentokrát se v tabulce nejprodávanějších modelů objevil až na třináctém místě. Podle statistik, které dělala společnost JATO Dynamics, klesl prodej o 71% oproti loňskému roku. Nutno podotknout, že žádný model měl tak rapidní pokles, jako právě Golf. Registrovaných vozů bylo 14 968 kusů. Před Golf se dostala třeba mladoboleslavská Škoda Octavia, její prodej s 15 226 kusy klesl o 25% a řadí se na jedenáctou příčku.
Důvodem jsou emisní normy, které začaly platit od prvního září. Automobilka nebyla pro novelu dostatečně připravená, a tak ztratil prvenství nejprodávanější značky Evropy. Propadly se i další modely koncernu. Pokles prodejů se však netýkal pouze Volkswagenu ale i ostatních značek.
Nejprodávanější je Opel
Nejprodávanější model v Evropě se stal Opel/Vauxhall Corsa. Ten jako jediný nezažil propad kvůli WLTP, naopak se jeho prodej meziročně polepšil o pět procent s celkovým počtem 24 752 prodaných modelů v Německu, Francii i Velké Británii.
Druhý nejprodávanější model je Ford Fiesta, který si polepšil meziročně o 20%. Na třetím místě je Renault Clio. Paradoxně si meziročně pohoršil v prodeji o 18%. Další příčku obsadila Toyota Yaris, která se stává nejprodávanějším vozem asijské značky na evropském trhu.
Do top desítky se konečně dostávají také Mercedes-Benz A, Citroen C3 a Fiat 500. Titul nejprodávanějšího SUV dostal Peugeot 3008 a je celkově desátý.
K prodejní příčkám se vyjádřil také Felipe Munoz z firmy Jato, který říká: „Je to obrovský pád, ale byl v automobilovém průmyslu tak nějak očekáván. Nadále uvidíme pokles registrací, dokud bude velká část verzí nedostupná kvůli novým podmínkám testování. Velkou otázkou je, jak dlouho bude pokles trvat, což bude záviset na tom, jak výrobcům bude trvat homologace modelů, které chtějí udržet na trhu,“
Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 9/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Opel/Vauxhall Corsa | 24.752 | 5 |
2. | Ford Fiesta | 22.478 | 20 |
3. | Renault Clio | 21.944 | -18 |
4. | Toyota Yaris | 19.479 | 2 |
5. | Peugeot 208 | 17.751 | -12 |
6. | Mercedes-Benz A | 17.680 | 7 |
7. | Citroen C3 | 16.307 | 1 |
8. | Fiat 500 | 15.876 | -16 |
9. | VW Polo | 15.864 | -21 |
10. | Peugeot 3008 | 15.315 | 8 |
11. | Škoda Octavia | 15.226 | -25 |
12. | BMW 1 | 15.070 | 1 |
13. | VW Golf | 14.968 | -71 |
14. | Peugeot 2008 | 14.517 | 2 |
15. | Hyundai Tuscon | 14.508 | -2 |
16. | Renault Captur | 14.490 | -23 |
17. | Nissan Qashqai | 14.165 | -51 |
18. | Ford Kuga | 13.497 | -8 |
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz