Opel

Adam Opel se v roce 1862 rozhodl podnikat v průmyslovém koncernu. Konkrétně ho zajímaly šicí stroje a jízdní kola. Firmu rozjel naplno a v roce 1899 získal k tomu všemu ještě automobilovou továrnu.

Tehdy revoluční stroje, šicí stroje a kola, Adama Opela očarovala natolik, že se rozhodl pro jejich výrobu, nesoucí jeho vlastní příjmení. Konec století však přinesl další převratný stroj a to automobil. Opel neváhal ani na chvilku a v roce 1899 získal automobilovou továrnu, která stála v německém Anhaltsku a původně ji vlastnil Friderich Lutzmann. Tehdy už bratři Opelové, synové Adama, uzavřeli s Lutzmanenm kontrakt, na kterém zahájili v Rüsselsheimu první výrobu automobilů.

V roce 1901 se bratři Opelové s Lutzmannem rozešli a následující rok už pracovali na licenční výrobě francouzských vozů Darracq, které neslo tehdy označení Opel-Darracq. Bratři však moc dobře věděli, že pokud chtějí na trhu s tvrdou konkurencí uspět, musí nabídnout zákazníkům mnohem dokonalejší vozy, než doposud nabízeli. Vývoj vlastní konstrukce netrvala dlouho a už na podzim roku 1902 na autosalonu v Hamburku představili svůj první model vozu Opel 10/12 PS.

Opel se snaží přiblížit své vozy co nejvíce zákazníkům

Už od počátku založení značky se vozy Opel chtějí co nejvíce zaměřit na požadavky a nároky svých zákazníků. Toto úsilí provází automobilku po celou éru její historie až do dnešních dní. Jedním z kroků pro toto dosažení byl rok 1901, kdy Opel rozšířil svou nabídku také o motocykly. A dokonce o dva roky dříve se automobilka rozhodla pro výrobu svých prvních užitkových vozů.

To, že vozy Opel jsou skutečně lidmi vnímány jako velmi pohodlné, konstrukčně i designově dokonalé, svědčí následující roky. Opelové se vydali správným směrem a už v roce 1906 měla automobilka na svém kontě prodaných tisíce automobilů. Svou expanzi stále navyšovali.

Auto pro doktory 4/8 PS “Doktorwagen”

v roce 1909 Opel představil vůz 4/8 PS, známý spíše lidovým pseudonymem Doktorwagen. Robustní a spolehlivý vůz využívali vesničtí lékaři, kteří museli být za každého počasí schopni vyrazit kdykoli za svými pacienty. Cesty tou dobou byly převážně prašné, polní a tak se ideálně prověřily kvality každého vyrobeného vozu. Doktorwagen byl v tomto směru nepřekonatelný. Vozy Opel byly navíc pro většinu lidí cenově dostupné a tak se modely začaly rychle šířit mezi obyčejnými lidmi. Prodejní úspěchy Doktorwagenu s produktivní výrobou vytvořily neuvěřitelný náskok před konkurencí a už v roce 1914 se stala automobilka největším německým výrobcem vozů.

Bez investic by automobilka stagnovala

Pro další vývoj musel Opel investovat nemalé finanční prostředky do zavedení velkosériové výroby svých vozů na výrobní lince. Stalo se tak v roce 1924 a značce se otevírají další možnosti.

První vůz, který sjel z výrobní linky, byl Opel 4/12 PS, zvaný Rosnička. Dalších šest let díky prodejním trhákům svých modelů mohla značka postupně snížit cenu modelů ze 4 500 marek na pouhých 1 990 marek. Díky těmto cenám se Opelu dařilo skvěle proplouvat hospodářskou krizí a dalším složitým obdobím.

Opel založil první pojišťovací společnost

Automobilka se nestala pouze opakovaně největším německým výrobcem vozů, stala se také první pojišťovací společností a společnost určenou k zajištění splátkového financování. Zviditelnila se i díky výzkumnému programu RAK, zabývající se možnostmi reaktivního pohonu. Vznikly prototypy RAK 2 a RAK 3. Pokořily rekordní rychlosti na zemi a letoun RAK 1 se úspěšně vznesl do výše.

Opel se spojil s General Motors

Ekonomická krize nabízela možnost spojení se silným partnerem. Stalo se tak v březnu 1929, kdy se bratři Opela sešli s představiteli společnosti General Motors Corporation. (GM) tento výrobce automobilů získal většinový akciový podíl Opelu, ale ta si přesto zachovala svou nezávislost na rozhodujících záležitostech.

Od této doby se Opel zaměřuje především na automobilový průmysl. Spojenectví s GM si značka mohla ukotvit strategickou silnou pozici na trhu, dokonce si mohl zajistit i další expanzi.

Automobilka se stala největším výrobcem vozů v celé Evropě a v roce 1935 prodala za jeden rok více než 100 000 automobilů. Do tohoto počtu se započítal i užitkový vůz Blitz, který vznikl v nově vzniklé továrně v Brandenburgu. Odtud pochází i model Olympia, postavený na celokovové samonosné karoserii, vzniklý v sériově vyráběném provozu.

Pro ukojení vysoké poptávky musel Opel pomalu snižovat výrobu jízdních kol a nakonec v roce 1937 celou výrobu kol prodal firmě NSU. Do té doby vyrobil více jak 2,6 milionů jízdních kol.

Po válce vyjel nákladní vůz Blitz z výroby už v roce 1946. O rok později byla obnovena výroba ostatních vozů. Modernizoval se model Olympia, přibyl model Kapitän, dvoumilionový vůz se zlatým vykládáním karoserie.

Ropná krize dala za vnik novým modelům

Ropná krize v sedmdesátých letech donutila vedení k rozhodnutí připravit nové modely. Zákazníci chtěli moderní vozy s nízkou spotřebou a vysokým výkonem.  A tak přišel model Rekord E s aerodynamickou karoserií. Následovala kompaktní Corsa a rok poté přišel Senator.

Opel dbá na životní prostředí

Opel se stal první automobilkou, která nabízela katalyzátory výfukových plynů a v roce 1989 jej začal montovat do svých modelů jako součást standardní výbavy. Značka se začala věnovat snížením emisí naplno a začala s výzkumem pro snížení spotřeby. Vrcholem snahy jsou motory řady ECOTEC.

Vedle neustálé snahy zdokonalovat své vozy, chce automobilka zvýšit také bezpečnost posádky. Přichází moderní Kadett, Astra, která byla vybavená špičkovými bezpečnostními prvky jako jsou boční výztuhy karoserie nebo kostra sedadel i předpínače bezpečnostních pásů. Od roku 55 jsou vozy vybaveny velkoobjemovými airbagy. Vectra dostala do výbavy uložení pedálů PRS.