Historie automobilky Fiat

Historie italské automobilky Fiat je datována od roku 1899. Za svou existenci má na kontě výrobu motorů pro lokomotivy, vlakové vozy, zemědělské stroje, vojenské vozy a dokonce i letadla.

Legenda mezi italskými vozy

Fiat patří od svého založení mezi nejoblíbenější automobilky na světě. Na začátku dvacátého stolení se zapisuje jako značka, zabývající se výrobou vozů v Turíně. Za krátkou dobu zaměstnala na pětatřicet mechaniků a za rok postavila čtyřiadvacet vozů. Fiat od svého založení dbá na kvalitu reklamy, o kterou se tou dobou stará Agnelli. Značka si zanedlouho podmaní široké publikum zákazníků. Skvělou reklamou bylo prezentování na automobilových závodech. Tehdy se Fiat stával špičkou mezi závodními vozy s modelem 24 HP.

Na špičce mezi výrobci vozů po devíti letech

O tom, že se automobilce daří, jasně hovoří čísla prodaných modelů. Už za pouhých devět let od založení, se Fiat stává největší světovou společností. Už tehdy se specializuje na výrobu kuličkového ložiska, výrobu lodních motorů, tramvají i nákladních vozů. Teď je nejlepší doba, založit pobočku v zámoří a založení karosárny Sociatá Carrozzeria Industriale, spadající pod křídla Fiatu.

Po deseti letech už automobilka se svými 2 500 zaměstnanci vyrábí 1 215 vozů. Pro výrobu tak enormního množství součástek, motorů a vozů je nutné postavit novou továrnu. Ta vznikla díky nákupu zemědělské půdy v Turíně a stala se největší automobilkou v Evropě – se svými pěti patry a na střeše testovacím okruhem! To tehdy nemělo nikde na světě obdoby.

Válka mění tvář Fiatu

Během první světové války se upravuje výroba. Začínají se vyrábět motory pro ponorky, letadla, spouští se zbrojírenská výroba, výroba sanitek i nákladních vozů. Buduje se nová továrna v Lingottu. Po válce se automobilka rychle oklepává a přichází na trh modely Fiat 501, následuje model 505, čtyřmístný model 509. Následuje moderní 510 a 519. Pod vládou Mussoliniho automobilka vyrobí model 508 i jeho sportovnější verzi 508S. Dalším modelem byl vůz Topolino, postavený na konceptu předchůdce pětistovky. Fiat staví další továrnu v Mirafiori, kde zaměstnává více jak 22 tisíc dělníků.

Druhá světová válka značně poškodila výrobní haly. Výroba se zde však nezastavila. Fiat se po skončení válečného konfliktu podílel na přerozdělování základních surovin a jídla lidem, zasažených válkou.

Po válce přicházejí lidové vozy

Aby si automobilka udržela prodeje i po náročném poválečném období, přichází na trh s lidovými modely a novými inovacemi. Do vozů bylo instalováno topení, klimatizace a objevují se první diesely.

Od roku 1957 přichází revoluce pro italský automobilový trh díky uvedení modelu Fiat 500. Tento malý zázrak milují movití i chudší lidé pro jeho osobitý vzhled a pohodlí. Jednoduchý motor je odolný a nenáročný. Celkem se ho vyrobilo 3,7 milionu kusů.

V sedmdesátých letech automobilka podepisuje smlouvu o partnerství se sovětským svazem a rozbíhá se výroba Fiatu 124 – Žiguli. V těchto letech se společnost rozděluje na menší společnosti a vzniká Fiatu Auto S. p. A. kam se řadí značky Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Ferrari, Masserati a Autobinachi. V osmdesátých letech boduje modelem Panda. Následuje model Uno, Tipo a po šesti letech přichází model Punto.