Ford

Americká automobilka, založena v roce 1903 Henrym Fordem, má za sebou dlouhou a úspěšnou historii. To i přes politické nebo finanční krize.

Automobilka se zaměřením na klasické i luxusní vozy

Značka Ford Motor vznikla 16. června 1903 Henrym Fordem. Už dva roky předtím, 3. listopadu 1901, založil společnost s názvem Henry Ford. Už rok na to se Ford rozhodl společnost opustit a tak se 22. srpna 1902 přejmenovala na společnost Cadillac Motor. Jeho nová společnost začínala s hotovostí 28 tisíc dolarů, kterou získal od dvanácti důvěřivých investorů. Nejvýznamnějšími investory byl Horace a John Dodgovi.

Pro výrobu vozů si vybrali továrnu v ulici Mock Avenue, která vyrobila jen několik kusů vozů denně. Pro nárůst výroby se našla další továrna v ulici Piquette v Detroitu.  Na jednom voze tehdy pracovali dva až tři muži. Automobilka nevyráběla vlastní díly. Všechny součástky měl Ford nasmlouvané od dodavatelských společností. Levné vozy se prodávaly lépe a tak díky výdělkům mohl Ford investovat do modernizace montážních linek. To umožňovalo také produkci vlastních součástek.

Vozy pro každého

Henry Ford si uvědomoval fakt, že pokud chce mezi silnou konkurencí uspět, musí vyrábět vozy, které si mohou dovolit běžní lidé. Tedy i střední třída. Už pět let od založení společnosti produkoval modely A, B, C, F, K, N, R a S. Všechny vozy se prodávaly přibližně po stovkách, některé dokonce i po tisících kusech. Dokud nepřišel model T v roce 1908. Tento vůz zákazníky doslova učaroval. Prodalo se ho na miliony kusů.

Ford potřeboval konkurovat také Cadillacu a Packardu a tak koupil společnost Lincoln Motor. To se psal rok 1922. Model T se vyráběl do roku 1927, kdy byl nahrazen modelem A, s bezpečnostním čelním sklem. V roce 1932 se automobilka pochlubila s prvním V8 motorem. Skvělou konkurenční bombou pro Pontiac od General Motors byl Forďácký Mercury. Patřil sice do vyšší cenové kategorie, ale prodeje byly i tak vysoké.

Fordu vděčíme za bezpečí na silnici

Ford si byl vědom nebezpečí, kterým jsou vystaveni pasažéři ve vozech. Proto od roku 1956 začal nabízet speciální bezpečnostní balíček. Nabízel inovace typu předních a zadních ochranných pásů – zadní byly nabízené tehdy prvně do aut! Rok na to přišla automobilka s další novinkou a to novými zámky do dveří. Ty chránily děti před otevřením dveří za jízdy. V tom samém roce ještě představil stažitelnou střechu na šestimístném voze.

Luxusní vozy z divize Continental

Uspokojit movitou, náročnou klientelu nebylo v tu dobu jen tak. Proto se v roce 1955 Ford rozhodl založit divizi Continental, zaměřující se výhradně na výrobu luxusních vozů. První slavní vůz byl model Continental Mark II. Kvůli nevalným prodejům se Ford rozhodl spojit divizi Lincoln, Mercury a Edsel. Proměnil je v Lincoln-Mercury, po ukončení divize Edsel.

Luxusní model Mustang

Velký boom zaznamenala automobilka výrobou modelu Mustang. To se psal rok 1964. Rok na to už vůz dostal kontrolku pro připojení bezpečnostního pásu! V následujících letech automobilka chrlí jeden úspěšný model za druhým. Své vozy prodává takřka do celého světa. Ford se tehdy nebál se použít slogan „Už jste v poslední době řídili Ford?“

Jaguar pod křídly Ford

V roce 1990 se Ford rozhodne koupit Jaguar Cars a za čtyři roky poté dokonce kupuje Aston Martin.  Prodeje se řítily do vysokých čísel díky nízkým cenám pohonných hmot a rostoucí americké ekonomice. Od roku 1990 se však dostavila finanční krize a ekonomika začínala oslabovat. Začínají klesat akcie firmy a také prodeje vozů. Tehdy začíná Ford získávat prostředky z půjček. V roce 2005 se díky plánu “Cesty kupředu” povedlo upravit nabídku tak, aby splňovala aktuální situaci na trhu. Nevýdělečné modely byly staženy z trhu, uzavřely se neprosperující linky a představily se nové modely, včetně oblíbeného Crossoveru SUV. Ford upravuje nabídku motorizace na hybridní verze.