Kamiony jsou občas označovány jako králové silnic, ale není to nic proti králům, kteří jezdí v lomech po celém světě. Vzhledem k tomu, že se na normální silnici nikdy nepodívají, mohli se jejich konstruktéři značně rozmáchnout.
V lomech je potřeba odvážet velké množství materiálu. A čím více se ho v jedné jízdě odveze, tím lépe. Je pak potřeba méně řidičů i vozů. Největší současné náklaďáky jsou proto schopné najednou odvézt přes 300 tun materiálu. K tomu je potřeba patřičně silný motor. Jejich objemy se nepočítají na litry, ale desítky litrů. Například Komatsu 830E má šestnáctiválcový motor o objemu 60 litrů a výkonu 1 835kW (2 461 koní). Takový výkon již není možné přenést mechanicky přes převodovku. Motor proto pohání generátor vyrábějící elektrický proud, který je veden do elektromotorů v kolech. Důležitý je zde výkon, proto maximální rychlost činí pouze 60 km/h.
U kol se ještě chvíli zastavme. Nejen že velký vůz potřebuje adekvátní kola, zároveň je třeba počítat i se špatným povrchem cest v dolech. V průměru tak mohou mít i více než 3 metry a drážky vzorku jsou hluboké několik centimetrů. Takové kolo píchnout a měnit rozhodně nechcete.
Doprava těchto vozů na místo určení bývá kvůli jejich rozměrům náročná. Považte sami – délka sklápěče může být až 15 metrů (klasický autobus má kolem 12), šířka přes 7 metrů (zhruba jako šířka silnice třetí třídy) a výška i přes 6,5 metru (takže pod značkami na dálnici by neprojel). Z tohoto důvodu se často finální montáž koná až přímo na místě. Nelze se pak divit, že tento „drobeček“ váží několik desítek tun. Motor je proto pěkně žíznivý a má k dispozici nádrž na 3000 litrů. Spotřeba na 100km se neuvádí, protože vzhledem k charakteru práce by neměla velký význam.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz