

Kategorie středně objemových naháčů dnes nabízí stroje, které výkonem, technologií i jízdním zážitkem překonávají supersporty z minulých let. Mezi nejoceňovanější patří dva výrazné modely: Triumph Street Triple 765 RS a KTM 890 Duke R. Oba představují vrchol ve svých řadách a jsou zaměřeny na sportovní, precizní a dynamickou jízdu, ať už na silnici, nebo na okruhu. V tomto srovnání rozebereme jejich rozdíly v technice, výkonu, jízdních vlastnostech, ergonomii i celkovém charakteru.
Motor a výkon
Triumph Street Triple 765 RS používá řadový tříválec o objemu 765 cm³, který ve své nejnovější verzi (2023+) dosahuje výkonu až 130 koní při 12 000 ot/min a točivého momentu 80 Nm při 9 500 ot/min. Motor je naladěn z Moto2 technologií a vyniká plynulým nástupem výkonu, vysokými otáčkami a výraznou zvukovou stopou. Tříválec nabízí to nejlepší z obou světů – pružnost dvouválce a točivost čtyřválce.
KTM 890 Duke R staví na řadovém dvouválci LC8c o objemu 889 cm³, který nabízí 121 koní při 9 250 ot/min a 99 Nm při 7 750 ot/min. I přes nižší výkon je motor výrazně silnější v nízkých a středních otáčkách, což přináší okamžitou reakci a silný zátah už odspodu. Dvouválec působí surověji, agresivněji a je více „mechanický“ než hladký tříválec od Triumphu.
Podvozek a ovladatelnost
Street Triple RS je vybaven komponenty Showa (vpředu BPF) a Öhlins (vzadu STX40) – plně nastavitelnými tlumiči. Rám je hliníkový s precizní geometrií, která zajišťuje neuvěřitelně přesné chování v zatáčkách a lehkost v překlápění. Je to stroj, který miluje okruhy a rychlé zatáčky.
KTM 890 Duke R má podvozek laděný firmou WP (řada Apex), rovněž plně nastavitelný vpředu i vzadu. Díky kratšímu rozvoru a odlišnému sklonu vidlice je agilnější a živější, zároveň působí méně klidně ve vysokých rychlostech. Podvozek je tvrdší a více zaměřený na ostrou jízdu – není to motorka pro klidné tempo.


Brzdy a elektronika
Triumph používá brzdy Brembo Stylema s radiální pumpou a MCS nastavitelnou brzdovou páčkou, což zajišťuje excelentní brzdný účinek i modulaci. Elektronika zahrnuje 5 jízdních režimů, náklonové ABS, kontrolu trakce, quickshifter obousměrný a TFT displej.
KTM se nenechává zahanbit – má Brembo MCS brzdy, ostré a přímé, rovněž s radiální pumpou. Elektronická výbava zahrnuje ride-by-wire, náklonové ABS (Supermoto režim), kontrolu trakce, launch control, quickshifter a více režimů jízdy. TFT displej je menší, ale přehledný.
Ergonomie a každodenní použitelnost
Triumph nabízí relativně civilní posed – sportovní, ale ne extrémní. Sedlo je komfortní, nádrž tvarovaná pro dobrý úchop koleny. Motorka působí jako „streetfighter“ s elegancí. Výška sedla je cca 836 mm, ale díky štíhlému tvaru se hodí i pro menší postavy.
KTM 890 Duke R má agresivnější jízdní pozici, tvrdší sedlo a vyšší stupačky. Je cítit, že motorka byla stavěna s ohledem na okruhovou efektivitu. Výška sedla je 840 mm, ale díky ergonomii se ovládá snadno i při nižší postavě.
Design a emoce
Street Triple RS je elegantní a kultivovaný, s dvojicí typických předních světel a špičkovým zpracováním. Design je britsky precizní, s důrazem na detail. Zvuk tříválce je typicky sportovní, ale kultivovaný.
KTM Duke R je ostře řezaná mašina, která budí respekt i bez pohybu. Oranžový rám, úzký profil a minimalistická kapotáž působí dravě. Zvuk dvouválce je hrubý a explozivní, zejména s performance výfukem.
Servis a provozní náklady
Triumph má delší servisní intervaly (olej každých 10 000 km, ventilová vůle každých 20 000 km) a vysokou spolehlivost. Díly nejsou levné, ale nejsou ani přehnaně drahé vzhledem ke kvalitě.
KTM má servisní intervaly kratší (olej každých 7 500 km, ventil každých 15 000 km), ale servis je preciznější a někdy nákladnější kvůli sportovnímu zaměření a citlivějším komponentům.
- Triumph Street Triple 765 RS je ideální pro jezdce hledající špičkovou ovladatelnost, sofistikovaný výkon a univerzální sportovní stroj, který se neztratí ani na okruhu, ani na okreskách.
- KTM 890 Duke R cílí na ty, kdo chtějí co nejostřejší a nejagilnější naháč s maximálním zaměřením na výkon a jízdní dynamiku. Je to stroj pro zkušenější jezdce, kteří chtějí „nekorektní“ zábavu.
Oba stroje jsou špičkou v segmentu a výběr je otázkou osobních preferencí – jemně laděná britská přesnost vs. nekompromisní rakouská agresivita.