Začala doba výletů a cestování. Na tom by nebylo nic až tak divného. Na silnicích se začnou objevovat i karavany. Také vcelku běžná záležitost. Napadlo však někdy jejich osádku, jestli jsou právě ty jejich karavany bezpečným dopravním prostředkem? Ve Švédsku se rozhodli je otestovat. Švédská agentura pro dopravu Trafikverket se rozhodla otestovat obytné vozy v klasickém přesazeném čelním crashtestu. Těžko říci, co očekávali. Výsledky jsou totiž alarmující. Dokonce by se dalo říct, že odstrašují od používání karavanů. Například se zjistilo, že meziročně se zvýšil počet úmrtí. A to na dvojnásobek. Co se týká karavanů, které prošly testy, tak to jsou pouze dva typy.
Kdo je na tom nejhůře
Testem prošly dva typy aut – polointegrovaný neboli s kabinou standardní dodávky, za ní pak s nástavbou a celointegrovaný čili s novou kabinou řidiče. Oba dva musí mít v Evropě osvědčení o bezpečnosti. Ovšem bez crash testu. V bezpečnostních předpisech se uvádí, že veškeré zařízení uvnitř musí být dokonale připevněno. Sedadla kromě bezpečnostních pásů musí splnit podmínky pro předepsanou pevnost a tuhost. Nicméně norma 2007/46 ES už se nezmiňuje o deformačních zónách a bezpečnosti karoserie. Výsledky crash testů celkově dopadly katastrofálně. Polointegrovaný typ ukázal, že při nárazu by utrpěly osoby ve vozidlech zranění od středních až po ta těžká neslučitelná se životem.
Už to je hrůza. Celointegrovaná verze však dopadla ještě o něco hůř. U ní vlastně neexistují deformační zóny. Celá nástavba by se utrhla od podvozku. Stolek, který bývá před druhou řadou sedadel by navíc atakoval krk dítěte. Trafikverket chtěl ukázat nebezpečí a donutit odpovědné osoby, aby zavedly povinné bezpečnostní testy i pro obytné vozy. Momentálně povinné nejsou.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz