

Kategorie velkých adventure motocyklů zažívá v posledních letech neuvěřitelný rozmach. Nejvyšší příčky v tomto segmentu obsazují dvě výrazné a velmi odlišné motorky: KTM 1290 Super Adventure R a Ducati Multistrada V4. Obě spojují brutální výkon, špičkovou výbavu a potenciál zvládnout prakticky jakýkoliv terén. Přesto přistupují k adventure segmentu z jiného úhlu – KTM jako terénní dravec, Ducati jako cestovní střela s technologií MotoGP. V tomto článku porovnáme jejich motor, jízdní vlastnosti, výbavu, ergonomii, terénní schopnosti a celkové určení.
Motor a charakter
KTM 1290 Super Adventure R pohání ikonický LC8 vidlicový dvouválec o objemu 1 301 cm³, který produkuje 160 koní při 9 000 ot/min a 138 Nm při 6 500 ot/min. Motor je brutální, přímý a syrový – typický pro rakouskou značku. Jeho projev je plný síly už odspodu a ve vyšších otáčkách doslova exploduje.
Ducati Multistrada V4 je vybavena technicky pokročilým V4 Granturismo motorem o objemu 1 158 cm³, který poskytuje 170 koní při 10 500 ot/min a 125 Nm při 8 750 ot/min. Na rozdíl od KTM působí V4 jemněji, vyváženěji a kultivovaněji, ale nenechte se mýlit – jeho dynamika je naprosto dechberoucí, zejména na asfaltu.
Podvozek a terénní schopnosti
KTM 1290 SAR je zrozená pro terén. Používá plně nastavitelné komponenty WP XPLOR, 21″ přední a 18″ zadní kolo, ocelový příhradový rám a má vysokou světlou výšku. Její podvozek je stavěn na extrémní zátěž a enduro použití. Přestože zvládne i asfalt, je to nejterénnější litrový adventure na trhu.
Multistrada V4 je naopak orientovaná spíš na cestu a rychlé asfaltové přesuny. Verze V4 Rally a V4 S mají semi-aktivní odpružení Ducati Skyhook Suspension EVO, 19″ přední kolo, hliníkový rám a nižší světlou výšku. Umí si poradit s šotolinou, ale není určena do technicky náročného terénu jako KTM.
Elektronika a asistenty
KTM nabízí v R verzi mimořádně sofistikovaný balík: MTC (kontrola trakce), náklonové ABS (Off-Road mód), jízdní režimy včetně Rally, Offroad ABS, motorová brzda (MSR), tempomat, adaptivní tempomat (v modelu 2023+), TFT displej 7″, quickshifter. Vše funguje v reálném čase a zaměřeno je primárně na funkci v terénu.
Ducati v elektronice exceluje: radarový adaptivní tempomat a sledování mrtvého úhlu, 6osá IMU, náklonové ABS, wheelie control, kontrola trakce, engine brake control, jízdní režimy (Enduro, Sport, Touring, Urban), quickshifter, velký TFT displej, konektivita s mobilem a navigací. Multistrada v tomto směru patří mezi nejvybavenější motocykly na světě.


Ergonomie a cestovní schopnosti
KTM Super Adventure R je štíhlá, vysoká a ergonomicky orientovaná na jízdu ve stoje. Výška sedla činí 880 mm, posed je vzpřímený a terénní. Sedlo je tuhé, ale funkční – na delší trasy doporučeno přidat komfortní doplňky. Větrná ochrana je menší, protože stroj je navržen pro dynamické pohyby jezdce.
Ducati Multistrada V4 má turistický posed, vyšší řídítka, komfortní sedlo a vynikající větrnou ochranu, zejména ve verzi Rally. Výška sedla začíná na 840 mm, ale je nastavitelná. Cestovní vlastnosti jsou excelentní – je to stroj pro dlouhé přesuny, a to i ve dvou s plnou bagáží.
Brzdy a kola
KTM má špičkové brzdy Brembo Stylema, se silným účinkem a modulací. Kotouče 320 mm vpředu a 267 mm vzadu poskytují dostatek síly i v terénu.
Multistrada používá rovněž Brembo Stylema brzdy s kotouči 330 mm, které fungují naprosto precizně, zejména na silnici. Jejich citlivost při pomalé jízdě v terénu je ale náročnější na dávkování než u KTM.
Hmotnost a dojezd
KTM váží přibližně 240 kg s náplněmi, což je velmi konkurenceschopné číslo na terénní 1290. Nádrž má objem 23 litrů, a díky úspornému režimu umožňuje dojezd kolem 400 km.
Multistrada V4 Rally váží kolem 260 kg (plně natankovaná) a její nádrž pojme 30 litrů paliva, čímž dosahuje dojezdu přes 500 km. To z ní dělá ideálního cestovního maratonce.
Cena a provozní náklady
KTM 1290 Super Adventure R se v ČR prodává za cenu okolo 520–540 tisíc Kč, což odpovídá jejímu postavení. Servisní intervaly jsou každých 15 000 km, ale práce bývá finančně náročnější – přesto KTM je dobře servisovatelná a odolná.
Ducati Multistrada V4 v základní verzi startuje na cca 570 tisících Kč, verze Rally nebo S se přibližují až k 650–700 tisíc Kč. Servisní intervaly jsou výjimečné – olej po 15 000 km, ventilová kontrola až po 60 000 km, což je aktuálně nejlepší ve třídě. Náklady na servis jsou však vyšší než u KTM.
- KTM 1290 Super Adventure R je ideální pro jezdce, kteří hledají terénně laděný, brutálně silný a spolehlivý adventure stroj, který zvládne i těžký off-road s plnou výbavou.
- Ducati Multistrada V4 osloví náročné cestovatele, kteří chtějí nejmodernější technologie, cestovní komfort a silniční výkon superbiku, s možností výjezdu mimo asfalt.
Oba motocykly patří ke špičce ve svém segmentu – KTM jako extrémní off-road nástroj, Ducati jako technologický silniční luxus s dobrodružným přesahem.