Jak funguje ESP

0
475

Určitě jste o tomto systému již někdy slyšeli, navíc téměř 3 roky se do všech nových vozů montuje povinně. K čemu je tento systém dobrý a jak vlastně funguje se dozvíte v tomto článku.

Systém ESP (elektronický stabilizační program) má za úkol zejména předcházet smyku. Vozidlo s tímto systémem je vybaveno velkým množstvím elektronických senzorů, které snímají rychlost otáčení jednotlivých kol, úhel natočení volantu či příčné a podélné zrychlení. V případě, že řídicí systém zaregistruje odchylky od předpokládaných hodnot (a tedy začátek smyku), pomocí hydraulického systému dokáže změnit brzdnou sílu na jednotlivých kolech. Brzdný účinek na jednotlivé kolo může jak zvýšit, tak i snížit a tím dokáže zabránit začínajícímu smyku. Kromě toho dokáže i omezit přenášený výkon na kola.

Systém je poměrně nový, poprvé byl použit teprve v roce 1995 ve voze Mercedes-Benz třídy S. Systém byl jako jiné novinky zpočátku výsadou zejména luxusnějších vozů, ale díky svému přínosu se začal rychle rozšiřovat. Roku 2010 se asociace EuroNCAP rozhodla, že zkoušené vozy budou moci získat nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení jen tehdy, budou-li tímto systémem vybaveny. O rok později, v listopadu 2011 začal povinnost vybavit tímto systémem všechny nové modely aut prodávané v EU. O další tři roky později pak v souladu s nařízením Evropské unie vstoupila povinnost výrobce vybavit tímto systémem každé nově vyrobené vozidlo.

A na závěr Vám ještě prozradíme jedno malé tajemství. ESP má v sobě standardně zabudovány i další prvky jako ABS či asistent rozjezdu do kopce, avšak prodejci Vám je stejně rádi rozepíší, abyste měli pocit, kolik bezpečnostních prvků Vám jejich auto nabízí.

Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here