Počasí venku nám už věští blížící se podzim a s ním čeká mnoho motoristů i nutnost koupě nových pneumatik. Na boku každé pneumatiky je sada na první pohled nesmyslných písmen a čísel, které Vám však prozradí veškeré důležité informace o ní. Je proto dobré znát jejich význam, abyste se nenechali napálit obchodníkem či poznali, když Vám z e-shopu přijdou špatné pneumatiky.
Outside – označuje stranu, která musí být vně auta (důležité při nasazování pneumatiky na ráfek). Informace je důležitá hlavně u pneumatik s asymetrickým dezénem.
265/35 – rozměry pneumatik. První číslo udává šířku pneumatiky v milimetrech (v tomto případě tedy 265mm), druhé je takzvané profilové číslo. To udává v procentech poměr výšky pneumatiky k její šířce (zde 35%, čili výška pneumatiky je 35% z 265 = 92,75mm).
R – označení radiální pneumatiky (novější typ, dříve se vyráběly i diagonální se značkou B, ale s těmi se dnes už prakticky nesetkáte)
19 – průměr ráfku v palcích
98Y – číslo udává maximální nosnost, kterou je pneumatika schopná snést (98 je do 750kg). Písmeno značí maximální konstrukční rychlost (Y je rychlost do 300km/h). Vůz musí mít vždy pneumatiky, které mají celkovou nosnost vyšší než je maximální hmotnost auta a zároveň vyšší konstrukční rychlost než je maximální rychlost uvedená v technickém průkazu.
M+S – značí zimní pneumatiku (na obrázku je pneumatika letní, proto označení chybí)
Tubeless – označení bezdušové pneumatiky
DOT – identifikační údaje pneumatiky. Poslední 4 čísla udávají týden a rok výroby (v našem případě 0712 značí sedmý týden roku 2012). Na voze byste neměli používat pneumatiky staré více jak pět let bez ohledu na hloubku dezénu, protože guma časem degraduje.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz