Nebýt hurikánu Irma, měli bychom dodnes chiptuning za nelegální a nebezpečnou praktiku

0
189
Zdroj foto: pixabay

Chiptuning: I když jde o techniku cizího původu (a cizojazyčného názvu), v automobilové branži si již dokázala vydobýt své plnohodnotné místo – a to i na tak malém trhu, jaký představuje právě ČR. A co to vlastně jde?

Zkráceně by se dalo říci, že jde o jednu ze služeb motormanagementu, jež se zaměřuje zejména na výkon a jedním dechem také na nižší spotřebu. Tuningových variant si však můžete dopřát mnoho, a ne všechny lze ve skutečnosti za plnohodnotný chiptuning považovat. Takže pokud se po vylepšení svého auta také poohlížíte, poradíme vám, jak se vyznat v nabízených možnostech.

Něco málo o chipu aneb bez něj by nebyl žádný chiptuning

Bez chipu (správněji EPRMu) to zkrátka nejde – to je prostě fakt. Ve své podstatě je to vlastně polovodičová paměť, jež dokáže spolehlivě uchovat všechny důležité informace. Jde zejména o to, jaké jsou správné reakce motoru v původně nastavených provozních režimech. Všechny uložené údaje spolu také navzájem korelují. Nejde tedy jen o otáčky motoru, ale také o správné objemy  vstřikovaného paliva apod.

Málokdo však ví, jak se to s čipy ve skutečnosti má. Chiptuning využívá toho, že tento šikovný „hardware“ se kvůli ekonomickým důvodům vyrábí ve velkých sériích. Následně jsou tyto čipy uloženy často do mnoha typů vozidel – ovšem s tím, že se u každého „naprogramují“ na míru. A právě tyto upravené informace,  rozhodnou o tom, jak se bude motor daného vozidla chovat.

To ovšem není všechno – i tyto informace bývají většinou v rámci jedné značky stejné, jen jsou u jednotlivých automobilů (resp. modelů poněkud úžeji profilovány). Jeden chip je tak lépe přizpůsoben např. jízdě po náročném terénu, jiný se orientuje spíše na popojíždění po městě. Leckdy je také maximální možná výkon motoru uměle snižován. A to proto, aby bylo možné jeden motor osadit do různých typů vozů. Ve hře jsou samozřejmě především ušetřené náklady na výrobu.

Zdroj foto: pixabay

Že chiptuningu nevěříte? Vzpomeňte si na Irmu!

O tom, že je to pravda, se můžete přesvědčit snadno. Stačí si vzpomenout na nedávnou „kauzu“ automobilů Tesla. Díky hurikánu Irma byla totiž některým vozům na dálku dočasně prodloužena dojezdová vzdálenost tak, aby mohli z místa hrozícího nebezpečí rychle uniknout.

Pro mnohé z nich to bylo překvapení – dozvěděli se totiž, že i když si zaplatili za baterii 60 kWh s kratším odjezdem, ve skutečnosti mají ve svém voze mnohem výkonnější srdce –  baterii s kapacitou 75 kWh. A jak je to možné? Pro továrny Tesly totiž bylo zkrátka mnohem levnější vyrobit jeden typ baterie a pouze ho ve výsledku odlišně nakalibrovat. Bylo to jednodušší, než vyvíjet značné úsilí pro vývoj a výrobu dvou různých baterií. A u motorů, jež lze v současné době  vylepšit stále žádanějším chiptuningem, jde o situaci zcela srovnatelnou.

Jak to vlastně celé funguje?

Jak jsme si už vysvětlili na řádcích výše, chiptuning vlastně pracuje s pamětí. A protože chování Tesly rozhodně není výjimkou, chiptuningu stačí, když po všech stránkách výkonnou paměť vašeho motoru vymění za lepší. Stačí pár programátorských kliknutí a výkonnější motor je tady. Opravdu jednoduché, že?

Samotná úprava motoru je pro znalce je vcelku jednoduchá. Je vhodná pro většinu sportovně založených motoristů a jejich majitele vyjde řádově na několik tisíc. Tedy pokud se spokojíte se základní verzi.

Úskalí domácího „čipování“ mohou být značná

Problém nespočívá ani tak přehrání dat na nosič řídící jednotky, to je vcelku hračka. Potíže však může způsobit jejich strukturalizace. Výrobci totiž o možnosti chiptuningu ví – koneckonců, sami k němu otevírají zadní vrátka. Aby se tedy nestal masovou záležitostí, snaží se všechny důležité údaje co nejvíce zamaskovat. Takže pokud se jako neškolený laik přece jen dostanete do programu řídící jednotky, uvidíte jen nejasnou změť, v níž se dají je skutečně důležitá data pro zvýšení výkonu motoru nebo snížení spotřeby rozpoznat jen s předchozím cvikem.

Nemusíte však být matematik. Profesionálové mají k ruce specializované programy, jenž si se vším poradí za vás. Jejich pořízení bohužel není nejlevnější a při jedné či dvou úpravách auta se vám zkrátka jejich pořízení nemůže vyplatit ani omylem. A aby toho nebylo málo, není vždy jednoduché tyto „učesané“ výsledky správně interpretovat.

A komplikace na závěr? Výkon přeprogramovaného motoru je nakonec nutné i dobře optimalizovat a to vždy s maximálním důrazem na kvalitní spárování jeho jednotlivých funkce. Což jsme vás osvětlili o něco výše.

Pokud to neuděláte, pak se s velkou pravděpodobností budete v horizontu týdnů potýkat s drahou a náročnou opravou, která vás může stát víc, než kolik byste investovali do profesionálního chiptuningu.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here