Kdo by neznal Mercedes, světoznámou to značku výrobců automobilů. Moderní auta jsou dnes vybavena všemi vymoženostmi světa, ovšem před třiceti lety si to ještě nikdo nedokázal představit, že auta budou někdy disponovat takovou výbavou jak je tomu dneska. Jedním z mála, kdo to přezdíval byla automobilka Mercedes, a to právě před třiceti lety. Jednalo se o rok 1991 a o první studii ve třídě F – Forschung – výzkum.
Mercedes tuto studii představil na přehlídce v americkém Detroitu a okamžitě zaujala jak odborníky, tak i normální návštěvníky. Mercedes se představil aerodynamickým designem prostorného MPV, ale také množstvím technologií. Nebyla to jen slova do větru, jak se říká, ale Mercedes počítal s uvedením těchto věcí do provozu.
Důležitost pohodlí
Mercedes se ve svém konceptu snažil myslet na co největší pohodlí lidí usazených v jejich autech a z toho je patrné, že se jim to také povedlo. Už zmíněné pohodlí zajistilo hydropneumatické odpružení, s přidanou hodnotou, a to s funkcí automatického udržování světlé výšky vozu. Nebyla to úplná novota, protože se jednalo o dveře, které se dokořán vyklápěly a byly elektricky ovládané. K tomu se musí přičíst i posunovací zadní dveře, sice tu chyběl B sloupek, nicméně efekt byl dokonalý na to, jaká byla doba.
Výbava aut
Co se týká střechy konceptu, tak se nacházely solární panely, což je jak známo zdroj energie. Napájel nejenom dveře, ale i veškeré elektronické vybavení umístěné v autech. Ve předu byly xenonové světlomety, jenž se na autech výborně vyjímaly. Ani pod kapotou nebylo všechno jako dřív. Jelikož se použil klasický vidlicový šestiválec o objemu 2,6 litru, tak muselo se inovovat i zde. Nebyl použitý klasicky ani benzín, ani nafta, ale vodík. Uvnitř aut se inovátoři vyřádili dosytosti. Tehdy byl na palubní desce malý CRT monitor, jenž byl zabudován ve středu. Díky tomu měli řidiči přehled o všech potřebných informacích, co se týká auta.
Auta se vždycky zamykala a odemykala klíči, ovšem v Mercedesu to viděli jinak – zaostale – tudíž si řekli, že auta budou na čipovou kartu. Co bylo v té době převratné, tak tím se stala satelitní navigace, i když dnes na ni mnoho lidí vidí nedostatky, palubní telefon, jenž měl ovládání na volantu a také osobní počítač. Díky němu si řidiči mohli vyhledat například nejbližší volné parkování nebo čerpací stanici. Dalším pokrokem na palubní síti bylo i to, že se nepoužili měděné vodiče, ale optická kabeláž. Do karoserie se zabudovali i radary a senzory, což byla předzvěst rozšíření autonomních funkcí.
Právě zmíněné rozšíření mělo nejen tempomat s klasickým udržováním vzdálenosti auta před druhým autem, ale též asistenta hlídání tzv. mrtvého úhlu, systém udržování jízdy v pruhu a navíc automatické brzdění, kdyby došlo náhodou k nehodě. Tenkrát to byly novinky, ovšem dnes se stále častěji dostávají do výbavy moderních automobilů. Mercedes začal s inovátorstvím a po něm se v uvozovkách začali opičit i ostatní velké automobilky. Protože pochopily, že kdyby to nechaly jen tak postaru, Mercedes by je svými inovacemi převálcoval. Nyní vyvstává otázka, co se ještě dá na těchto technologiích a elektronických vymoženostech více vylepšit.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz