Prasklina na čelním skle – zjistěte, zda postačí její oprava nebo zda budete muset platit drahou výměnu

0
132
Zdroj foto: pixabay

Prasklina na čelním skle: Poškození čelního skla patří k těm nejčastějším, které se na našich automobilech vyskytují. Leckdy totiž stačí i odlétnutý kamínek a na problém je zaděláno. Jak ho však vyřešit? Určitě svůj zásah neodkládejte.

Základní otázka totiž nezní zda „vydrží nebo nevydrží.“ Naopak – měla by znít: opravit nebo vyměnit? Pokud totiž začnete celou situaci řešit včas, dost možná se náročné výměně předního skla vyhnete. Moderní technologie totiž umí skoro zázraky.

Spása jménem scelování

A co máme na mysli? Splňuje-li prasklina přesně daná kritéria (se kterými vás seznámíme níže), stačí ji pouze opravit. A to za pomoci bezbarvé pryskyřice. Předtím je samozřejmě nutné celou plochu důkladně vyčistit a to prostřednictvím odsátí vzduchu. Bohužel tato metoda nefunguje na zažranou špínu, takže budete-li s opravou váhat, nejspíš vhodný okamžik rychle propásnete.

Následně se na sklo nanese speciální čirá pryskyřice. Jakmile zatvrdne, vůbec nepoznáte, že bylo opravováno. Pryskyřice má totiž stejný lom světla jako samotné sklo. Autoopravny vám tento postup nabídnou pod názvem scelování skla. Lze ho však použít jen v předem vymezených situacích. A jak vypadají?

Měli byste vědět: Vše je záležitostí přibližně půl hodiny a jste-li pojištěni, uhradí za vás opravu právě vaše pojišťovna.

Bod číslo jedna: velikost praskliny

Jde o nejdůležitější kritérium vašeho zhodnocení. Vezměte si metr a měřte. Má defekt méně než čtyři centimetry v průměru? Pak máte napůl vyhráno. Znamená to totiž, že si při její opravě vystačíte právě se scelováním. Ovšem větší rozměry poškození by mohly negativně narušit integritu skla, což rozhodně nedoporučujeme riskovat. V takovém případě je výměna celého skla nezbytná, i kdyby byla prasklina větší jen o jeden jediný milimetr. S některými faktory se zkrátka zahrávat nevyplácí.

Bod číslo dvě: umístění praskliny

Také si pozorně prohlédněte, zda prasklina nezasahuje do okrajů skla. Ty jsou bohužel mnohem širší, než si myslíte. Všeobecně platí, že přiblíží-li se poškození blíž než sedm centimetrů k okraji, nelze už na ně scelování použít. Důvodem je opět obava před možným pozdější poškozením většího rozsahu.

V tomto případě nezáleží na velikosti „pavouka.“ I méně než čtyři centimetry v průměru mohou vést k nepříjemným potížím. Opět to nestojí za riskování. Ve svém autě se přece chcete cítit maximálně bezpečně.

Zdroj foto: pixabay

Bod číslo tři: Pozor na zorné pole řidiče

Byť je prasklina jakkoliv malá, v žádném případě vám nesmí bránit ve výhledu. Vůbec nejde o to, že by v těchto místech mělo sklo jaksi „jiné“ parametry, nýbrž o doporučení Evropské unie. Ta v těchto případech jednoznačně nabádá autoservisy k tomu, aby sklo pro jistotu kompletně vyměňovaly.

A co se vlastně zorným polem řidiče myslí? Dost možná něco jiného, než si možná představujete. Nejde jen o místo přímo naproti vašim očím. Naopak. Mluvíme o ploše o šířce zhruba 30 centimetrů, nacházející se mezi volantem a horním poloměrem stírané plochy. Dívejte se vždy pohledem zvenčí a měřte. A rozhodně si ji nepředstavujte jen jako tenký průzor, ve skutečnosti jde o kruh.

Vlastníte-li vozidlo nad 3,5 tuny pak je toto určení ještě o něco konkrétnější. 30×30 cm ve výhledu řidiče – tak to říká vyhláška. A co dělat, pokud si nejste s umístěním praskliny jistí? Poptejte se technika, ten určí její zásah do zorného pole zcela přesně.

Bod číslo: stáří praskliny

O tom jsme se už zmiňovali – ale pro jistotu. Je-li vaše poškození už staršího data a napadala do něj špína či prach, pak už o kandidáta na scelení tedy pouhou opravu čelního skla nejdete. To je možné použít jen u nově vzniklých defektů – opět kvůli bezpečnosti.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here