

Bezpečnost v nákladní dopravě je dnes stejně důležitá jako hospodárnost, výkon nebo komfort řidiče. Moderní tahače nejsou jen silné stroje určené k převozu zboží – jsou to vyspělé technologické platformy, které aktivně přispívají k prevenci nehod, ochraně posádky i ostatních účastníků silničního provozu. V tomto ohledu čelí porovnání čtyři klíčoví hráči: Mercedes-Benz Actros, Volvo FH, Scania R a MAN TGX. Kdo nabízí nejlepší výbavu z hlediska asistenčních a bezpečnostních systémů?
Základní přístup k bezpečnosti
Každý z výrobců má vlastní filozofii přístupu k bezpečnosti:
- Mercedes-Benz sází na komplexní digitální prostředí, integraci kamerových systémů a pokročilé automatizace.
- Volvo Trucks je známé důrazem na ochranu všech účastníků provozu, především zranitelných, a stabilitou.
- Scania se zaměřuje na modulární přístup, který umožňuje přizpůsobit míru asistence konkrétním potřebám provozovatele.
- MAN v nové generaci TGX vsadil na zjednodušené ovládání, intuitivní rozhraní a výrazné zlepšení v oblasti digitálních asistentů.


Aktivní bezpečnost a autonomní asistenti
Mercedes-Benz Actros je považován za technologického lídra. Nabízí systém Active Drive Assist 2, který umožňuje částečně autonomní jízdu (úroveň SAE 2). Kombinuje adaptivní tempomat s asistentem jízdy v pruhu a aktivním řízením. Nechybí ani Active Brake Assist 5, který dokáže detekovat i chodce a cyklisty a v případě potřeby automaticky zabrzdit na nulu.
Volvo FH má špičkový Volvo Dynamic Steering s integrovanými asistenty pro jízdu v pruhu, korekci bočního větru a stabilitu přívěsu. Brzdový systém Volvo Emergency Brake System spolupracuje s radarovými a kamerovými senzory. Velkou výhodou je i Volvo Active Safety Package, který zahrnuje monitoring mrtvého úhlu, varování při opuštění jízdního pruhu a rozpoznání únavy řidiče.
Scania R nabízí sadu bezpečnostních prvků pod názvem Scania Driver Support, včetně adaptivního tempomatu, varování před kolizí, asistentu jízdy v pruhu a automatického nouzového brzdění. Nově přidává také Scania Side Detection, který pomocí radarů sleduje mrtvé úhly na bocích vozidla – klíčové hlavně v městském provozu.
MAN TGX ve své nové generaci nabídne systém MAN EfficientCruise a EfficientRoll, které nejen optimalizují spotřebu, ale i předvídají situace na silnici pomocí GPS a mapových podkladů. Nechybí asistent pro jízdu v pruhu, automatické nouzové brzdění a detekce únavy řidiče. Výhodou MAN je přehledný Digital Cockpit a snadno ovladatelné funkce díky dotykovému rozhraní SmartSelect.
Kamerové a vizuální systémy
Mercedes-Benz Actros je vybaven systémem MirrorCam, který nahrazuje klasická zrcátka kamerami a displeji ve sloupcích kabiny. Výhodou je lepší aerodynamika, širší zorné pole a eliminace mrtvých úhlů, včetně automatického přizpůsobení úhlu záběru při zatáčení nebo couvání.
Volvo FH zůstává u tradičních zrcadel, ale využívá 360° kamerový systém, který umožňuje sledovat okolí vozidla při manévrování. Tento systém se ukazuje jako velmi efektivní zejména v městském provozu nebo v úzkých skladech.
Scania R zatím nepřešla na kamerové zrcadla, ale nabízí pokročilé digitální sledování okolí vozidla – včetně radaru v přední masce a snímačů po stranách. Řidič má k dispozici multifunkční displej s přehlednými varovnými signály.
MAN TGX si zachovává klasická zrcadla, ale ve verzi OptiView zavádí volitelný kamerový systém, který zajišťuje lepší přehled v mrtvých úhlech a zvyšuje bezpečnost při jízdě ve ztížených podmínkách (déšť, mlha, noc).


Pasivní bezpečnost a konstrukce kabiny
Mercedes-Benz Actros je postaven na kabině s deformačními zónami a zesílenou konstrukcí, která odpovídá přísným evropským normám ECE-R29. K dispozici je také airbag pro řidiče, což je v segmentu těžkých nákladních vozidel stále spíše výjimka.
Volvo FH tradičně boduje v oblasti konstrukce kabiny – jeho rám je navržen pro absorpci nárazů, a testy přežití kabiny při převrácení patří mezi nejpřísnější v oboru. Airbagy jsou k dispozici včetně varianty boční ochrany při převrácení.
Scania R má robustní kabinu, která prochází pravidelným testováním nárazů a simulací krizových situací. V rámci bezpečnostní filozofie Scania nabízí i hasicí systém motorového prostoru a nezávislý alarmový systém, což zvyšuje bezpečnost při odstavení vozidla.
MAN TGX vyniká ergonomií a bezpečností v interiéru – sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy, výborné výhledové poměry, zesílená kabina a možnost rozšíření o airbag řidiče i spolujezdce.
Speciální funkce a digitální propojení


Mercedes-Benz integruje své systémy přes Fleetboard, který umožňuje online monitoring vozidla, prediktivní údržbu i záznam bezpečnostních událostí. Součástí je i školení řidičů skrze aplikaci a analýza jejich stylu jízdy.
Volvo Trucks nabízí Volvo Connect, platformu pro správu vozového parku, bezpečnostní analýzy a trénink řidičů. Systém umožňuje sledování incidentů, hlášení nebezpečných manévrů a navrhuje zlepšení chování řidiče.
Scania využívá systém Scania Fleet Management, který sleduje nejen výkon vozidla, ale i aspekty bezpečnosti a rizikové situace, včetně varování při nebezpečném brzdění, agresivním řízení nebo dlouhé jízdě bez přestávky.
MAN zavádí MAN DigitalServices, který umožňuje on-line konfiguraci a aktualizaci asistenčních systémů, záznam nehodových událostí, přehled o činnosti tachografu a podrobné analýzy bezpečnostního chování.
Kdo je králem bezpečnosti?
- Mercedes-Benz Actros: Nejkomplexnější výbava, autonomní asistenti, MirrorCam, airbagy – technologický lídr pro ty, kteří chtějí špičku.
- Volvo FH: Nejlepší ve stabilitě, konstrukční bezpečnosti a intuitivním ovládání. Ideální pro firmy, které kladou důraz na dlouhodobou ochranu řidičů a vozidel.
- Scania R: Vynikající modulární bezpečnostní balíčky, výborná ergonomie a praktický přístup ke každodenní bezpečnosti. Skvělý kompromis.
- MAN TGX: Výrazný pokrok v poslední generaci, výborné digitální rozhraní, intuitivní systémy a moderní kabina – výborná volba pro řidiče, kteří chtějí mít vše pod kontrolou.
Ve finále je bezpečnostní výbava u všech čtyř značek na velmi vysoké úrovni, ale každý výrobce cílí na trochu jiný typ provozu a uživatele. Volba tak záleží nejen na počtu senzorů a kamer, ale i na filozofii, kterou sdílíte s vozem a značkou.