• Databáze motorek
  • Databáze aut
  • Katalog firem
  • Galerie
    • Galerie – Kamiony
    • Galerie – Motorky
    • Galerie – Auta
  • Muzea a akce
    • Muzeum automobilů
    • Muzeum motocyklů
    • Kalendář auto akcí a srazů
    • Kalendář moto akcí a srazů
    • Kalendář tuning srazů a akcí
  • Diskusni forum
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Přihlásit se
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Cestování
AUTO - MOTO videa
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky

Jaké úrovně autonomie (Level 3, 4, 5) dominují v roce 2025?

Jitka Chvapilová od Jitka Chvapilová
16.4.2025
v Autonomní vozidlo
A A
0
traffic 7859033 1280
pixabay

Rok 2025 je důležitým milníkem v rozvoji autonomních vozidel, zejména pokud jde o pokročilé úrovně autonomie podle klasifikace SAE International, která rozděluje autonomní řízení do šesti úrovní (od Level 0 po Level 5). S rostoucím tempem vývoje a komerčními pilotními projekty se začíná vyjasňovat, které úrovně autonomie v roce 2025 skutečně dominují a které zatím zůstávají ve fázi testování nebo vývoje.

SAE klasifikace: stručné zopakování úrovní autonomie

Pro pochopení situace v roce 2025 je dobré si připomenout, co jednotlivé úrovně autonomie znamenají:

  • Level 3 – Podmíněná automatizace: Vozidlo může řídit samo ve specifických podmínkách (např. dálnice), ale řidič musí být připraven převzít kontrolu.
  • Level 4 – Vysoká automatizace: Vozidlo může jezdit zcela samo ve vymezené oblasti (geofenced) a zvládá většinu situací bez lidského zásahu. V těchto oblastech není potřeba řidič.
  • Level 5 – Úplná automatizace: Vozidlo je zcela autonomní za všech podmínek, není potřeba volant, pedály ani řidič. Tato úroveň je zatím vizí budoucnosti.

Dominantní úroveň v roce 2025: Level 2+ a Level 3

Přestože článek se zaměřuje na vyšší úrovně autonomie (Level 3, 4 a 5), je důležité zmínit, že v běžném provozu stále dominuje Level 2+. Ten sice není plně autonomní, ale pokročilé systémy asistence řidiče (ADAS) umožňují automatizaci řízení v určitých situacích, například adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu, parkování nebo brzdění.

Podobné články

tank 400 8600203 1280

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
parking spot 825371 1280

Parkování bez rukou: Samořiditelné parkování do boxu jako součást budoucnosti mobility

15.7.2025
way 2924948 1280

Autonomní kamiony 5. úrovně: Když dálkovou přepravu řídí umělá inteligence

6.6.2025
taxi 7856666 1280

Kolik zaplatíme za jízdu bez řidiče? Ceny autonomních taxíků v roce 2025

5.5.2025

Nicméně v roce 2025 se začíná prosazovat právě Level 3, a to díky několika zásadním krokům:

Level 3: Realita na silnicích

  • Mercedes-Benz jako první automobilka získala povolení pro systém Drive Pilot, který funguje jako Level 3 a je aktivní na německých dálnicích. Uživatel může během jízdy sledovat film nebo pracovat, ale musí být připraven převzít řízení při výzvě.
  • Honda implementovala Level 3 v modelu Legend, a to zejména na japonském trhu.
  • V roce 2025 se očekává rozšíření Level 3 systémů i do luxusních modelů značek BMW, Audi a Tesla (v rámci vybraných funkcí jako „Navigate on Autopilot“), a to především v USA, Japonsku a Německu.

Level 3 je v roce 2025 nejrozšířenější vyšší úroveň autonomie v reálném provozu, a to díky tomu, že je legislativně přijatelná a zároveň poskytuje dostatečně autonomní zážitek pro uživatele.

Level 4: Pilotní provozy, ale stále omezeně

Level 4 autonomie je v roce 2025 dosažena především v rámci pilotních projektů a definovaných oblastí. V těchto případech už není potřeba řidič a vozidla jezdí zcela samostatně, ale pouze za specifických podmínek:

  • Waymo (Alphabet) a Cruise (General Motors) provozují plně autonomní taxi služby v městech jako Phoenix, San Francisco a Austin.
  • Motional (Hyundai + Aptiv) testuje Level 4 robotaxi v Las Vegas.
  • V Evropě například Navya a EasyMile provozují autonomní minibusy v ohraničených oblastech (kampusy, letiště, průmyslové zóny).
  • V ČR a dalších zemích probíhá testování Level 4 ve vnitroareálové dopravě – kampusy, logistické parky nebo uzavřené testovací polygony.

Level 4 je v roce 2025 technicky možný, ale naráží na legislativní limity, vysoké náklady a potřebu precizní mapové i senzorické infrastruktury. Dominantní je tedy v testovacím režimu nebo velmi úzce definovaných aplikacích.

cars 7850450 1280
pixabay

Level 5: Stále ve fázi vize

Plně autonomní vozidla bez jakékoliv potřeby řízení člověkem – tedy Level 5 – jsou v roce 2025 stále mimo běžný provoz. Ačkoliv některé prototypy existují (např. bezvolantové koncepty od Tesly, Aptera, Zoox nebo Nuro), Level 5 naráží na několik zásadních bariér:

  • Technologická náročnost – schopnost zvládnout jakoukoli silniční situaci ve všech povětrnostních podmínkách je stále mimo dosah současné AI.
  • Legislativa a odpovědnost – není jasné, jak řešit právní otázky spojené s provozem zcela autonomních vozidel.
  • Veřejná důvěra – mnoho uživatelů by se zatím necítilo bezpečně v autě bez jakéhokoliv ovládacího prvku.

Level 5 zůstává cílovou metou, ale její dosažení je reálné až ve druhé polovině 30. let. V roce 2025 je využíván maximálně v laboratorních nebo výstavních podmínkách, nikoli v běžném provozu.

Shrnutí: Jaké úrovně tedy dominují v roce 2025?

Úroveň autonomie Rozšíření v roce 2025 Typický příklad
Level 2+ Velmi rozšířená, u většiny nových vozů Tesla Autopilot, BMW Driving Assistant Plus
Level 3 Postupně nasazována ve vybraných zemích Mercedes-Benz Drive Pilot, Honda Sensing Elite
Level 4 Omezený provoz, geofencované zóny Waymo, Cruise, Motional, kampusové minibusy
Level 5 Zatím nerealizována v reálném světě Koncepty Zoox, Nuro, Aptera

Autonomní éra začíná, ale pomalu a opatrně

V roce 2025 jsme svědky skutečného přechodu k autonomní mobilitě, ale zatím v omezeném rozsahu. Level 3 začíná hrát významnou roli v luxusním segmentu osobních vozů. Level 4 se uplatňuje zejména v robotaxi službách a pilotních projektech ve vymezených oblastech. Level 5 zůstává zatím snem – technologickým a legislativním.

Cesta k plně autonomní dopravě bude postupná, vícefázová a závislá na důvěře veřejnosti, technologiích i právním rámci. Nicméně první funkční kroky jsou již zde – a směr je jasný: k budoucnosti, kde volant už nebude potřeba.

 

Štítky: Automobilový průmyslAutonomní vozidlabudoucnost automobilového průmyslunové technologiesamořídící automobilúrovně autonomie v roce 2025 skutečně dominují
SdíletTweet
Předchozí příspěvek

Autonomní autobusy: Kde už vozí cestující a jaké mají limity?

Další příspěvek

Nejnovější výrobci autonomních vozidel — přehled startupů a technologických lídrů

Jitka Chvapilová

Jitka Chvapilová

Přispěvatelka obsahem do webových stránek

PodobnéPříspěvky

tank 400 8600203 1280
AUTO články

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
parking spot 825371 1280
Autonomní vozidlo

Parkování bez rukou: Samořiditelné parkování do boxu jako součást budoucnosti mobility

15.7.2025
way 2924948 1280
Autonomní vozidlo

Autonomní kamiony 5. úrovně: Když dálkovou přepravu řídí umělá inteligence

6.6.2025
taxi 7856666 1280
Autonomní vozidlo

Kolik zaplatíme za jízdu bez řidiče? Ceny autonomních taxíků v roce 2025

5.5.2025
kamion dalnice
Autonomní vozidlo

Autonomní vozidla pod morálním drobnohledem: Kdo rozhodne, koho zachránit?

5.5.2025
city 7569067 1280
Autonomní vozidlo

Autonomní éra nabírá tempo: Jaké revoluční koncepty vozů představili výrobci v roce 2025?

3.5.2025
Další příspěvek
Teslu si zanedlouho budeme moci opravit v Praze!

Nejnovější výrobci autonomních vozidel — přehled startupů a technologických lídrů

bmw ix

Elektrická auta s nejdelším dojezdem: top modely současnosti

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • skoda elroq

    Nejlepší SUV roku 2025: výběr podle užitku a komfortu

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Střet titánů střední třídy: Škoda Superb vs. Volkswagen Passat vs. Ford Mondeo

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • SUV souboj: Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan X-Trail v detailním srovnání

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Jak funguje Schottkyho dioda a kde se používá?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Porovnání vozů Škoda Octavia a Škoda Superb: Který je pro vás ten pravý?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0

Oblíbená cestovatelská videa

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO

od redakce
27.9.2021
Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Auto-moto portál, magazín

Motoristika vám každý den přináší žhavé novinky ze světa automobilek, nejdůležitější informace pro motoristy a skvělé tipy, Na webu motoristika.cz najdete také zajímavá videa o motorkách, kamionech a osobních automobilech.

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

od redakce
4.9.2020
0

...

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

od redakce
4.9.2020
0

...

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

od redakce
9.7.2020
0

...

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

od redakce
9.7.2020
0

...

dashboard 2653315 1280

Online za volantem: připojení k sociálním sítím přes palubní systém

6.11.2025
road 8587889 1280

Tajemství vidění ve tmě: moderní systémy pro noční vidění

4.11.2025
tank 400 8600203 1280

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
  • Reklama
  • kontakt
  • Autopůjčovna-Praha

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Zapomněli jste heslo?

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Přihlášení
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?