5 nebezpečných mýtů o bezpečnostních pásech

0
217

Povinné používání bezpečnostních pásů je u nás už dlouho. První povinnost přišla již v roce 1967, kdy se při cestě mimo obec byli cestující na předních sedadlech povinni poutat (pokud vozidlo bylo vybaveno pásy). V roce 1976 vznikla povinnost pro všechny cestující ve vozidle a od roku 1990 je povinné se poutat při každé jízdě. Ač by to tedy pro nás mělo být samozřejmost a kromě veteránů jsou pásy namontovány ve všech vozech, stále se najde dost těch, kteří se nepoutají a své rozhodnutí podporují nejrůznějšími mýty. Pojďme si tedy ty největší vyvrátit.

Mám v autě airbagy, tak na co ještě pásy

Toto je velmi nebezpečný mýtus. Nejen že airbagy fungují správně jen při použití pásu (tělo je tak udrženo na správném místě, kde má airbag největší účinek), ale při nepřipoutání se Vám mohou airbagy naopak způsobit ještě horší zranění. Nafukují se rychlostí až 300km/h a tím je náraz do nich horší, než kdybyste „jen“ narazili do nehybné palubní desky…

Vždyť jedu jen kousek

Je úplně jedno kam jedete, následky jsou vždy stejné, ať jedete dva kilometry pro dítě do školy nebo 1200 kilometrů k moři. Navíc dle statistik se většina smrtelných nehod stane do 40 kilometrů od místa bydliště řidiče. Nezapomeňte, že na dovolenou sice jedete daleko, ale jednou za rok. Dennodenním popojížděním, byť na krátkých trasách, tak za rok urazíte bez problému mnohem více kilometrů.

Je to moje věc, když se zraním

Ano, pokud pojedete sami, je to na Vaši zodpovědnost. Ale pokud máte ve voze spolucestující, pak se z Vašeho těla při nehodě stane projektil, který může ostatní zranit mnohem víc, než jaké by byly následky samotné nehody.

Co když se po nehodě neodpoutám a uhořím ve voze

Reálný život není jako americký film, požár auta je velmi vzácný. Rozhodně je mnohem větší šance zemřít na následky nepřipoutání se než riziko, že uhoříte v autě.

Je lepší vyletět oknem než se umačkat v autě

Vozy jsou konstruovány tak, aby Vás ochránili uvnitř. Jsou tomu uzpůsobené deformační zóny, místo pro přežití apod. Při vylétnutí z auta je pětkrát vyšší riziko smrtelného zranění než při připoutání se. Když totiž vyletíte ven, jednak ve vysoké rychlosti patrně dopadnete na tvrdou zem, navíc Vám hrozí poranění od odlétajících trosek, případně dalších vozů.

Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ