

Elektromotocykly si v posledních letech získávají stále více pozornosti, zejména díky nulovým emisím, tichému provozu a okamžitému nástupu výkonu. Ale právě absence zvuku spalovacího motoru, který je pro mnohé jezdce neodmyslitelnou součástí motorkářského zážitku, vyvolává rozporuplné reakce. Výrobci na to reagují zaváděním tzv. zvukové simulace motoru, která má tento akustický prvek nahradit – nebo spíše nově interpretovat. Jak tato technologie funguje, k čemu slouží a jaké má výhody či nevýhody?
Proč elektromotocykly „mlčí“
Na rozdíl od klasických motocyklů se spalovacím motorem, které generují charakteristický zvuk výfuku a mechanických komponentů, jsou elektromotory téměř neslyšné. Jejich tichý chod je výhodou pro městské prostředí, kde přispívají k redukci hluku. Pro motorkáře však právě zvuk motoru často představuje emocionální složku jízdy – napětí, adrenalin a spojení s výkonem stroje. Jeho ztráta může být pro některé uživatele demotivující.
Co je zvuková simulace motoru
Zvuková simulace motoru je technologie, která prostřednictvím reproduktorů, zesilovačů a softwaru vytváří umělý zvuk, napodobující běh spalovacího motoru. Ten může být buď:
- externí – slyšitelný pro okolí, zvyšující bezpečnost,
- interní – přenášený do přilby nebo do kabiny (v případě aut),
- nebo kombinovaný, reagující na otáčky motoru, rychlost či polohu plynu.
Zvuk může být realistický (např. simulace řadového dvouválce či V4), nebo naopak futuristický – například „kosmický“ zvuk, jaký používá BMW CE 04 nebo koncepty od Damon Motorcycles.
Kdo používá zvukovou simulaci
Hned několik výrobců se rozhodlo s tímto fenoménem experimentovat:
- Harley-Davidson LiveWire – místo zcela tichého chodu vytváří syntetický „vroucí“ zvuk, který se zvyšuje s otáčkami. Dle výrobce má evokovat sílu a charakter značky.
- BMW spolupracuje s Hudebním skladatelem Hansem Zimmerem, aby vytvořili unikátní a stylizovaný zvuk elektromobilů i elektromotocyklů.
- Zero Motorcycles nabízí modulaci zvuku pomocí mobilní aplikace a možnost přizpůsobení charakteru zvuku.
- Startupy jako Damon nebo ARC Vector integrují zvuk do komplexního systému zpětné vazby pro jezdce.


Výhody simulace zvuku
- Zvýšení bezpečnosti – tiché elektromotocykly nejsou v městském provozu dostatečně slyšitelné, zejména pro chodce nebo cyklisty. Umělý zvuk tedy může zabránit nehodám.
- Emoční vazba – mnozí jezdci postrádají hluboký „řev motoru“. Simulace může poskytnout auditivní zpětnou vazbu, která posiluje zážitek z jízdy.
- Personalizace – uživatelé si mohou vybrat z různých „motorových profilů“, což činí jízdu unikátní a zábavnou.
- Zpětná vazba při jízdě – plynulý nárůst simulovaného zvuku může intuitivně napovědět, kdy zrychlujete nebo brzdíte rekuperací, což pomáhá i nezkušeným jezdcům.
Nevýhody a kontroverze
- Umělost a nedůvěra – pro některé motorkáře je simulace neautentická a zbytečná. Očekávají „pravý“ zvuk motoru, ne digitální kopii.
- Spotřeba energie – reproduktory a zvukové moduly zvyšují odběr energie z baterie, což může zkracovat dojezd.
- Další prvek, který se může porouchat – složitější technologie rovná se vyšší nároky na údržbu a možnost softwarových chyb.
- Zákonné limity hluku – v některých zemích již existují normy na umělý hluk elektromobilů (AVAS), ale jejich implementace u motocyklů je teprve v počátcích a může být problematická.
Budoucnost a standardizace
Zatímco u elektroaut je přidání zvukového systému (tzv. AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) již v některých regionech povinné, u motocyklů je situace odlišná. V EU či USA zatím neexistují jasné standardy, ale s rostoucím počtem tichých strojů se očekává i zákonné ukotvení.
Z hlediska vývoje se očekává, že technologie půjde ještě dál – např. využití 3D zvuku, přizpůsobení zvuku podle prostředí (město vs. silnice) nebo propojení se senzory okolí, které budou měnit hlasitost dle hustoty provozu.
Zvuková simulace motoru u elektromotocyklů je důležitým a zároveň kontroverzním krokem na cestě k nové éře motocyklismu. Pro některé představuje zbytečnost, pro jiné most mezi minulostí a budoucností. Ať už bude její role v následujících letech jakákoli, jedno je jisté – elektromotocykly budou znít jinak než doposud.
Otázkou zůstává, zda se z nich jednou stane nový standard, nebo pouze volitelný doplněk pro nostalgiky.