

V době změn klimatu a tlaku na redukci emisí hrají technologické inovace v dopravě zásadní roli. Rekuperace energie při brzdění, zejména při jízdě z kopce, patří mezi efektivní řešení – zpětně přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do baterie.
Co je rekuperace energie?
Při zpomalování elektromotor v režimu generátoru:
- zpomalí vozidlo,
- vyrobí elektřinu,
- nabije baterii.
Namísto ztráty tepla se energie využívá pro jízdu nebo napájení systémů. Rekuperace je nejefektivnější dlouhodobým brzděním, např. sjezdy z kopce. Volva uvádí, že správné využití této funkce může zvýšit dojezd o 35 % .
Jak to funguje v praxi?
Moderní vozidla automaticky přizpůsobují míru rekuperace podle podmínek – sklon, hmotnost, jízdní scénář. Řidič pak uvolněním pedálu umožní motoru zpomalit a zároveň opět nabít baterii.
Výhody pro nákladní dopravu
- Nižší spotřeba paliva – testy ukazují až 15 % navíc dojezdu díky rekuperaci .
- Menší opotřebení brzd – motor převádí část brzdné práce .
- Snížení emisí CO₂ – studie Scania ukazuje až 68 % snížení emisí CO₂ za celý životní cyklus elektrického vozidla oproti naftovému.
- Bezpečnější brzdění – konstantní retardace pomáhá zejména při dlouhých sjezdech.


Technické implementace
Volvo FH Electric
Maximizace rekuperace podle sklonu a zatížení. Tým Volvo udává rekuperaci až 35 % navýšení dojezdu .
Scania BEV
Systém, kde rekuperace funguje souběžně s režimem nabíjení baterií – standardní funkce řady plně elektrických nákladních vozidel .
Elektrifikace v praxi
DHL testuje s vozidly Scania na elektricky poháněných skladebních trasách EREV (elektromotor + generátor). Po 100 dnech 91,9 % jízd bylo v čistě elektrickém režimu, čímž došlo k úspoře více než 90 % emisí CO₂.
Omezení technologie
- Na rovině je rekuperace téměř neúčinná.
- Vyšší pořizovací náklady na BEV/zplynovací vozidla.
- Rekuperace závisí na kapacitě baterií – pokud jsou plné, nelze energii ukládat.
- Vyžaduje znalosti údržby a diagnostiky elektromotorů.
Budoucnost rekuperační technologie
- Vylepšení BMS (Battery Management System) a topografických map přinese cílené využití rekuperace („I‑See“ od Volvo) .
- Kombinace s dalšími technologiemi: vodíkové palivové články, elektrické multifunkční podvozky, fotovoltaika na návěsech.
- Všechny tyto systémy jsou klíčovými články udržitelné logistiky.




















