Pomalu se blíží zima a s ní se blíží i termín pro povinné přezutí pneumatik z letních na zimní. Proč tomu tak vůbec je? Letní pneumatiky nejsou určeny pro chladné teploty a proto v něm tvrdnou a ztrácejí adhezi. Jízda se tak stává nebezpečnou a méně plynulou. Pro zajištění bezpečnosti tedy podle § 40a zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, řidiči musí povinně v období mezi 1. 11. do 31. 3. používat zimní pneumatiky. Je ale doporučeno přezout i dříve, pokud teploty dosahují 7 °C.
Jaký je v nich rozdíl?
Jaký je vlastně rozdíl mezi letními a zimními koly? Hlavním rozdílem je hloubka jejich dezénu. Zimní pneumatiky pro osobní vozy musí mít hloubku hlavních dezénových drážek nebo zářezů minimálně 4 mm. Naopak pro pneumatiky letní by hloubka nesmí být hlubší než 1,6 mm. Další velký rozdíl je již zmiňovaná nižší adheze letních kol v chladu. Naopak zimní kola se v létě sjíždějí mnohem rychleji. Také existují takzvaná celoroční kola, která jsou ale takovým kompromisem mezi letními a zimními. Sice se dají používat celý rok, ale nejsou ideální ani v létě, ani v zimě, protože jejich jízdní vlastnosti odpovídají tomu, že nejsou nijak zaměřené na žádné teploty.
Proč nepřezouvat doma?
Ačkoliv si spousta řidičů říká, že by přezout pneumatiku mohli zvládnout doma v garáži, je vždy jistější nechat svůj vůz přezout v pneuservisu. Mívají zde na to speciální technologie, které zajistí, že se nic nestane. Například značková zouvačka John Bean je šetrná k diskům i pneumatikám a zabraňuje tak jejich poškozením při neodborné manipulaci. Stejně tak je dobré kola před montáží vyvážit na speciální vyvažovačce. Kola se při používání ojíždějí, a proto je třeba zajistit jejich vyvážení, aby se nijak vážně nepoškodila. Navíc mnohé pneuservisy nabízejí možnost uskladnění kol a Vám tak nebudou překážet v garáži po zbytek roku.
———Komerční článek———-