Sněhová rolba

0
493

Sněžná rolba je vozidlo určené k pohybu v zasněženém nebo jiném měkkém terénu (např. na poli). Většinou se pohybuje pouze mimo veřejné komunikace, proto není opatřená SPZ. Český název Rolba vznikl podle názvu výrobce, který sněžná vozidla vyráběl (podobně jako říkáme lux podle výrobce Electrolux).

Můžeme se s ní setkat v každém lyžařském středisku, kde slouží k upravování sjezdových (běžeckých) tratí. Vepředu je opatřena radlicí, která rozhrnuje největší nerovnosti. Vzadu je umístěna fréza. Jedná se o rotující kovový válec se zuby, který rozbíjí velké nebo zledovatělé kusy ledu. Nakonec je výsledný povrch uhlazován gumovou stěrkou. Rolby pro úpravu běžeckých tratí mají ještě dva speciálně vytvarované bloky, které vytváří běžeckou stopu. Existují ale i varianty určené jen k přepravě osob (nákladu). Ty jsou typické hlavně pro severské země, kde jsou pro určitá místa jediným spolehlivým dopravním prostředkem. Pro pohyb v prudkých svazích bývá mnoho strojů opatřeno navijákem. Ten může rolbař zachytit na vrcholu a rolba se pak sama dokáže vytáhnout.

Jako pohon je u nových strojů použito přeplňovaného naftového motoru. Zajímavostí je, že na rozdíl od automobilů je přenos výkonu proveden hydraulicky, nikoli mechanicky. Důvodem je to, že kvůli ovládání radlice a nástavců by stejně musela být opatřena hydraulikou, a tak by mechanický přenos výkonu jen zbytečně prodražoval její výrobu a zvyšoval hmotnost. Při práci je až jedna třetina výkonu spotřebována na pomocné pohony (hlavně pohon frézy).

Pásy rolby jsou vyrobeny z gumy, na které jsou připevněny ocelové lišty pro lepší záběr. Rolby určené k úpravě sjezdovek mají pásy mnohem širší, aby se snížil tlak působící na sníh a zabránilo se tak stlačování sněhové pokrývky.

Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here