

V segmentu dobrodružných cestovních motocyklů se často setkáváme s modely, které jdou odlišnou cestou. Dobrým příkladem je souboj Moto Guzzi V85 TT a Royal Enfield Himalayan 450. Oba stroje mají cestovatelský charakter, avšak oslovují rozdílné publikum – jak výbavou, tak výkonem, přístupem i cenou. V tomto článku se podíváme na rozdíly v konstrukci, motoru, výbavě, použitelnosti i celkové filozofii těchto dvou strojů, které dokazují, že cesta je opravdu cíl – ale každý si ji může užít jinak.
Motor a výkon
Moto Guzzi V85 TT pohání vzduchem chlazený dvouválcový motor do V o objemu 853 cm³, který nabízí 76 koní při 7 750 ot/min a 82 Nm při 5 000 ot/min. Jde o klasický Guzzi blok s podélným uložením, což je mechanicky i vizuálně ikonické. Motor má výrazný charakter, dobrý tah v nízkých a středních otáčkách a kultivovaný chod. Je ideální pro dlouhé štreky i svižnou jízdu po venkovských silnicích.
Royal Enfield Himalayan 450 přichází s úplně novým agregátem – vodou chlazený jednoválec Sherpa o objemu 452 cm³, který dává 40 koní při 8 000 ot/min a 40 Nm při 5 500 ot/min. Motor je moderní, lehký, se vstřikováním a rozvodem DOHC. Je ideální pro klidné cestování, každodenní dojíždění a off-road dobrodružství, ale nenabídne výkon na delší dálniční trasy nebo svižnější jízdu ve dvou.
Převodovka a pohon
Moto Guzzi používá klasickou šestistupňovou převodovku, která je dobře odstupňovaná pro silniční i lehký terénní provoz. Motorka má kardanový pohon, což znamená méně údržby a vyšší spolehlivost na dlouhých cestách.
Himalayan 450 využívá také šestistupňovou převodovku, ovšem s řetězovým pohonem, který je typický pro lehčí adventury. Je to praktičtější řešení pro lehkou konstrukci a snadnou opravu v terénu, ale vyžaduje pravidelnou údržbu.


Podvozek a off-road schopnosti
Moto Guzzi V85 TT je postaven na tubulárním ocelovém rámu, má USD vidlice a centrální tlumič se zdvihy 170 mm, 19″/17″ kola, výšku sedla 830 mm. Motorka se cítí dobře na asfaltu i lehkém šotolinovém povrchu, ale není to hard-enduro. Díky stabilitě a komfortu je výborná pro cestování napříč kontinenty.
Himalayan 450 je navržen jako lehčí adventure stroj s vyššími terénními ambicemi. Disponuje 43mm USD vidlicemi (Showa), zadním tlumičem s progresivním uchycením a 200mm zdvihy, 21″/17″ koly, světlou výškou 230 mm a sedlem v základní výšce 825 mm (nižší verze dostupná). V terénu exceluje svou nízkou hmotností (cca 196 kg plně natankovaný) a ovladatelností.
Výbava a elektronika
Moto Guzzi nabízí v TT verzi velmi slušnou výbavu: plnobarevný TFT displej, tempomat, tři jízdní režimy (Road, Rain, Off-Road), náklonové ABS a kontrolu trakce (verze s IMU), USB port, vyhřívané rukojeti (verze Travel). Kromě toho také vysoký čelní štít, robustní nosiče a bohaté příslušenství.
Royal Enfield Himalayan 450 překvapí svou modernizací. Má 5″ kruhový TFT displej (tzv. Tripper), navigaci s Google Maps, konektivitu přes Bluetooth, USB-C port, dvě mapy motoru (Performance a Eco), vypínatelné ABS na zadním kole. To vše je v základní ceně, což je velmi konkurenceschopné.
Jízdní vlastnosti a ergonomie
V85 TT působí velmi stabilně, komfortně a jistě i při vyšších rychlostech, její motor má silný zátah, ale podvozek zůstává civilní. V zatáčkách je překvapivě agilní, ale stále s cestovatelským zaměřením.
Himalayan 450 překvapí lehkostí ovládání, přirozeným posedem a nízkým těžištěm. Je ideální pro město, šotolinu, lesní cesty a klidné výlety, ale méně vhodná pro vysokorychlostní dálniční přesuny.
Cena a cílová skupina
Moto Guzzi V85 TT se prodává od cca 330 000 Kč, ve verzi Travel, Evocative nebo Guardia d’Onore i dráž. Je určena pro zkušenější jezdce, kteří hledají styl, komfort a evropské zpracování.
Royal Enfield Himalayan 450 je cenově dostupnější, v ČR startuje na 130–140 000 Kč. Je skvělou volbou pro začínající dobrodruhy, cestovatele s rozpočtem a milovníky jednoduché konstrukce.
- Moto Guzzi V85 TT je klasický cestovní enduro motocykl vyšší střední třídy, který nabízí výkon, komfort, šarm a univerzální využití, včetně dálkových výprav.
- Royal Enfield Himalayan 450 je moderní lehké adventure enduro, zaměřené na terén, jednoduchost, nízkou cenu a přístupnost pro širší spektrum jezdců.
Záleží, zda hledáte charakter a dálkový komfort (Guzzi) nebo lehkost, dostupnost a dobrodružství bez zbytečné složitosti (Himalayan).






















