Záhada miniaturních zrcátek – proč některá auta vypadají tak nesouměrně?

0
213
Zdroj foto: Johannes Maximilian, GFDL 1.2 <http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html>, via Wikimedia Commons

Malá zrcátka: Čas od času na ně narazíme. Na auta s ušima, z nichž jedno jakoby zapomnělo dorůst. Řeč je samozřejmě o zpětných zrcátkách. Pyšní se jimi celá řada značek, třeba Volkswagen Passat B5, Audi A6 či A8 nebo nám dobře známá první generace Škody Fabia.

Dnes už je naštěstí tento trend víceméně minulostí, ale současné ojetiny si s sebou tuhle záhadu stále ještě nesou. A na co že se to vlastně díváme? Možných vysvětlení je hned několik– jen jedno z nich je však to skutečně správné.

Zrcátko na straně spolujezdce bylo zkrátka moc drahé – nebo ne?

Pokud se majitelů vozů zeptáte na to, co si o záhadě svého zrcátka myslí, pak se nejspíš dozvíte, že na nich automobilky asi chtěly „pořádně ušetřit.“ Zní to docela lákavě, že? I když už v dnešní době miniaturizace rozhodně menší neznamená levnější, u něčeho tak profánního jako jsou automobilová zrcátka by to přece jen platit mohlo. Nebo ne? Koneckonců, co na tom, že se s nimi řidičům bude hůře pracovat? Hlavně, že MY jsme ušetřili.

A jak je to ve skutečnosti? Stačí se nad tím jen trochu zamyslet a zjistíme, jaký je to vlastně nesmysl. Úspora materiálu by totiž byla jen minimální – to nutnost specializované výroby zrcátek určených na levou a pravou stranu vozidla by celý proces naopak prodražila daleko víc. Nehledě na logistiku a další nutné věci. Tudy tak cesta rozhodně nepovede.

Zdroj foto: pixabay

Když nepůjde o náklady, bude ve hře určitě lepší aerodynamika

O tvaru karoserií a s tím související spotřebě paliva se dnes hodně mluví. Není tedy divu, že většina dotázaných sáhne (po vyvrácení mýtu o nízkých nákladech) ihned po druhé, zcela jasně se nabízející možnosti. Ano, určitě to celé nějak bude souviset s prouděním okolo auta.

Ale na druhou stranu – že by těch pár centimetrů čtverečních zrcátkové plochy dokázalo něco tak výrazně změnit? Jak asi tušíte – nedokázalo. Ani aerodynamikou tak celý problém nevysvětlíte. Tak co nám tedy ještě zbývá?

Řešení je prosté – nedostatek místa

Kdo se někdy vydal do historického centra některého z větších měst, určitě má s projížděním, couváním nebo parkováním“na centimetry“ své zkušenosti. A právě zrcátka bývají tím, co celou anabázi nakonec odnáší nejvíc. Proč tomu tedy tak trochu nepomoci, a to jednoduše tím, že zrcátko u spolujezdce trochu zmenšíme?

Ano, přesně to je ten skutečný důvod, proč se některé automobilky na čas uchýlily k tomuto zdánlivě prostému řešení. A bylo úspěšné – dokud ho nenahradil efektivnější postup alias elektrické sklápění zrcátek. Právě proto už dnes nová auta s touto vychytávkou na cestách neuvidíte. Ovšem protože se to v naší zemi jen hemží ojetinami, budeme zrcátkové trpasličí zakrslíky ještě nějakou dobu určitě vídat. Jak jsme si však ukázali – důvod jejich vzniku byl opravdu prostý.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here