

Motorky nejsou jen prostředek dopravy – jsou vyjádřením stylu, emocí a osobnosti. A právě v segmentu retro motocyklů se potkává svět minulosti s dnešní technologií. Dva z nejikoničtějších zástupců této kategorie – Triumph Bonneville T120 a BMW R NineT – nabízejí mix klasického vzhledu a současného výkonu. Oba stroje mají hluboké kořeny ve své historii, ale každý z nich ji interpretuje jinak. Který z nich je více „retro“ a který více „techno“? A co je důležitější pro dnešního jezdce?
Tento článek se podrobně věnuje srovnání dvou charakterově odlišných motocyklů, které však cílí na podobného jezdce – milovníka stylu, emocí a klasického ducha jízdy.
Design a charisma
Triumph Bonneville T120 je zosobněním britského motocyklového odkazu. Na první pohled působí, jako by právě vyjel z šedesátých let. Kulaté světlo, chromované detaily, klasický tvar nádrže a drátěná kola evokují dobu, kdy motorky byly víc srdcem než algoritmem. Triumph ale zároveň rafinovaně skrývá moderní technologie v tradičním obalu – například LED světla ukrytá ve staromódních objímkách nebo digitální ukazatele v analogových budících.
BMW R NineT se vydává jinou cestou. Jde o moderní reinterpretaci klasiky, která sice používá retro prvky, ale nesnaží se je „předstírat“. Je to motorka, která vypadá současně elegantně a technicky. Její design je čistý, surový a vyzařuje německou preciznost. R NineT působí jako strohá, minimalistická socha z kovu a kůže, což z ní dělá jedno z nejvýraznějších nahých bavoráků vůbec.
Motor a výkon
Triumph Bonneville T120 je poháněn 1200ccm paralelním dvouválcem, který produkuje 80 koní a 105 Nm točivého momentu. Motor je naladěn na plynulý zátah od nízkých otáček, ideální pro klidné výlety a pohodovou jízdu. Zvukový projev je hluboký, dunivý a charakteristický – ideální pro jezdce, kteří chtějí cítit spojení s motorkou každým otočením plynu.
BMW R NineT nasazuje vzduchem a olejem chlazený dvouválcový boxer o objemu 1170 ccm, který nabídne přibližně 109 koní a 116 Nm. Jde o motor, který má výrazný charakter, tahá silně v celém spektru otáček a poskytuje sportovnější projev než Triumph. Typický je také jemný „kopanec“ při nastartování, kdy boxer připomene, že je živý. Odezva na plyn je přímá, dynamická a vůz působí velmi mechanicky angažovaně.


Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Triumph T120 je stavěn především pro pohodlnou, stylovou jízdu. Má měkčí podvozek, komfortní sedlo a klidné řízení. Není to stroj na ostré zatáčky, ale na dlouhé silnice, kavárny a výlety. Podvozek je stabilní, ale ne sportovně naladěný – prioritou je komfort. Díky nízkému těžišti a přirozenému posezu je ideální i pro jezdce menší postavy.
BMW R NineT se cítí nejlépe v zatáčkách. Díky tuhému rámu, kvalitnímu odpružení a agresivnější geometrii je řidičsky výrazně angažovanější než Triumph. Je to motorka, která vás bude nutit si jízdu opravdu užívat. Zatímco Triumph vás zve k pohodě, BMW vás vybízí k akci. Přesto si zachovává určitou dávku komfortu, zejména v základní verzi (verze Pure, Urban G/S nebo Scrambler nabízejí různé jízdní zážitky).
Technologická výbava
Zde se rozdíly naplno ukazují.
Triumph T120 má decentní dávku moderní technologie: dvě jízdní mapy, kontrola trakce, ABS, tempomat, vyhřívané rukojeti a možnost připojení telefonu přes doplňkový Bluetooth modul. Nic však nepůsobí rušivě – technologie jsou zde, ale nepřebíjí retro ducha motorky.
BMW R NineT je v základní verzi poměrně „analogový“, ale volitelné výbavy a další verze (například R NineT Option 719 nebo R NineT Racer) přinášejí pokročilé elektronické asistenty, jako je ride-by-wire, nastavitelná kontrola trakce, ABS Pro (funkční i v náklonu), plně digitální kokpit a možnost konfigurace pomocí různých balíčků výbavy. Pro milovníky moderních technologií má BMW jasnou výhodu.
Cena a provozní náklady
Triumph Bonneville T120 se cenově pohybuje mírně pod BMW, ale rozdíl není zásadní. Triumph cílí na jezdce, kteří hledají klasický styl za rozumný poměr cena/výkon. Servisní náklady jsou vcelku přívětivé a motorka je mechanicky spolehlivá, s nenáročnou údržbou.
BMW R NineT je dražší, především ve vyšších výbavách. Prémiové prvky a značka BMW přinášejí také vyšší servisní náklady, ale na oplátku dostanete špičkovou kvalitu zpracování, prestiž a velmi univerzální základ pro individualizaci.
Kdo je vítěz?
- Triumph Bonneville T120 je ideální pro jezdce, kteří hledají klasický vzhled, pohodlí, klidnou jízdu a nadčasový styl. Je to motorka, kterou si zamilujete pro její duši, nikoliv pro její parametry.
- BMW R NineT osloví motorkáře, kteří touží po moderní technice, sportovnějším projevu, silnějším motoru a výborné ovladatelnosti. Je to stroj pro ty, kdo chtějí spojit emoce a výkon v jedno.
Výběr mezi těmito dvěma je spíš otázkou osobního stylu než čísel a specifikací. Ať už si zvolíte klasiku v britském podání nebo německý high-tech café racer, v obou případech získáte stroj s charakterem, který vám přinese radost z každého kilometru.