Zpětná zrcátka: Dnes si bez nich neumíme jízdu v autě ani představit. Málokdo však ví, jak pestrá je jejich historie. Ještě v roce 1906 by totiž nikoho nenapadlo, že by bylo možné něco podobně na karoserie instalovat. A všechno změnil až jeden časopis.
Právě z toho roku totiž pochází zmínka od jednoho redaktora technologického časopisu, jemuž se zrcátka zalíbila jako zajímavý bezpečnostní prvek. Ovšem jeho nápad využil až v roce 1911 automobilový závodník Ray Harroun, kterého už nebavilo se neustále ohlížet přes rameno. Nakonec mu to ale k ničemu příliš nebylo.
Zrcátko, do kterého se kvůli jízdě zkrátka nepodíváte
Rayi Harrounovi připadal první závod na 500 mil v Indianapolis jako báječná příležitost k vyzkoušení něčeho nového a chtěl tak samozřejmě i získat výhodu nad svými soupeři. Ano, Ray nakonec zvítězil, ale díky zrcátku to prý rozhodně nebylo. Podle něj s totiž za jízdy chvělo a poskakovalo tak, že bylo vlastně k ničemu.
Oproti rozšířené teorii však Ray Harroun nebyl prvním uživatelem zpětného zrcátka na světě. Není to zcela jisté, ale za to zpětné je pravděpodobně „zodpovědná“ žena. A to Dorothy Levitt, kterou můžete znát jako úspěšnou britskou závodnici a průkopnici automobilismu. Napsala knihu The Woman and the Car a jedním z tipů, které v ní její čtenářky našly, bylo, aby s sebou vždy vozily zrcátko a v případě potřeby ho používaly ke sledování situace za automobilem. Nešlo tedy o klasické vestavěné zrcátko, ale princip je stejný.
A aby byla historie v tomto směru kompletní, první patent na automobilové zrcátko jak ho známe dnes vznikl v roce 1921.
Jak si správně nastavit zrcátko tak, abyste získali přehled o situaci okolo vás
Jak jsme už předeslali – je to trochu věda. A nikdy to nebude fungovat na 100% – tedy pokud nevsadíte na zrcátka asférická, jež se ve velké míře snaží eliminovat obávané mrtvé úhly. Taková zrcátka vám ve svých rozích zobrazí předměty či osoby, jež byste s těmi běžnými jistojistě přehlédli. A mnohdy vás na překážky upozorní i speciální čidla a elektronika. V Evropě jsou naštěstí asférická zrcátka zcela běžným jevem, naopak kupříkladu v USA je to z tohoto úhlu pohledu s bezpečností mnohem horší.
A jak tedy na nastavení zrcátka? Snažte se o to, aby v nich byl skvěle vidět prostor, v něm se pohybují vozy okolo vás. Určitě nepotřebujete, aby se v nich odrážet celý bok vašeho automobilu (ten by měl být ve skutečnosti vidět jen minimálně), ani díky nim nepotřebujete hledět do nebes. Jde o platná doporučení pro zrcátka na obou stranách. Opravdu zkušení jezdci, kteří jsou si jistí polohou svého auta, dokonce mohou natavit zrcátka tak, že v nich bok svého auta prakticky neuvidí vůbec.
Máte správně nastavené zrcátko? Pomůže vám jednoduchý test
Jakmile máte „splněno“, vydejte se do provozu. A pořádně se rozhlížejte okolo sebe. Objevilo se za vámi další vozidlo? Výborně, pak máte možnost si své schopnosti a zrcátkovou anatomii skvěle otestovat. Váš sok z pozadí totiž musí být najednou vidět ve všech třech zrcátkách. Pokud tomu tak není, na vhodném místě zastavte a ještě jednou si vše zkontrolujte.
A co dělat, pokud se ve zpětném zrcátku umístěném ve vozidle odrážejí zašera světla aut, a vás tak oslňují? Jednoduše ho mírně sklopte (najděte úchytku uprostřed) a při nejbližší příležitosti ho vyměňte za to zatmívací. Jde o opravdu malou investici, která se vám velmi rychle vrátí. A v neposlední řadě si dejte pozor i na to, jak v autě sedíte. Cestujete-li stylem „vyvržený vorvaň“ nebo naopak „vosa na bonbónu,“ pak vám ani ta sebelépe vyladěná zrcátka nepomohou.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz