Bezpečnostní systémy pro aktivní udržování vozu v jízdním pruhu fungují pouze držením volantu. To se však dá nyní ošálit pomocí speciálního závaží, které prodává jedna americká firma.
Autopilot Buddy simuluje držení volantu
O ošálení moderních systémů se mluví už od samého počátku jeho instalování do vozů. Nyní přichází na scénu novinka od jedné americké firmy, která prodává závaží na volant pro Teslu. Toto závaží funguje na principu rukou, uložených na volantu. Když jsou ruce položeny tam, kde mají, fungují všechny systémy aktivního udržování vozu ve svém jízdním pruhu. V opačném případě se tyto systémy deaktivují.
Autopilot Buddy má pomoci řidičům při dlouhém cestování po dálnicích. Systémy aktivního udržování v jízdních pruzích jsou vyrobeny přesně pro tyto případy, kdy řidič jede monotónní jízdu několik hodin v kuse. Systémy fungují tak, že vůz drží ve středu svého jízdního pruhu, řídí se přitom čas na vozovce. „Autopilot“ od Tesly pomáhá snižovat únavu řidiče za volantem, ale funguje jen v případě, že se řidič aktivně věnuje řízení, tedy drží volant a v případě nutnosti odvrátí svou akcí případné nebezpečí.
V opačném případě se po krátkém čase zobrazí varování, aby se řidič uchopil zpět volantu. V opačném případě se ozve pískání a škubnutí brzdami, následně se spustí výstražné blinkry a zastaví u krajnice. Vůz tak v krajní nouzi vyhodnotí stav řidiče jako krizový.
Systémy lidé šálí už do samého začátku
Řidiči se snažili obelstít systémy od samého začátku jeho vzniku. Jednu podobnou akci natočil majitel Tesly, kdy pomocí pomeranče urazil několik kilometrů a své video sdílel na sociální síti. Podobné manévry nadšenci zkoušeli také v Kie, která má aktivní udržování v jízdním pruhu. Systém Kie se ošálit pomerančem nepovedlo.
Nyní je řidičům k dispozici novinka, zvaná Autopilot Buddy. Výrobce si je samozřejmě o jejím nebezpečí dobře vědom. Autopilot Buddy se skládá z dvoudílného závaží, které řidič připevní na levé rameno volantu pomocí magnetu. Závaží nepřekáží při uchopení volantu, proto lze bezpečně manévrovat v případě nutnosti.
Firma Dolder, Falco and Reese Partners už si na tento vynález podala žádost o patent a prezentuje ho jako „kličku.“ Hned ale dodává, že „nezodpovědné použití zařízení může přivodit zranění nebo smrt”, že „zařízení je navrženo pro použití v uzavřených prostorách, nikoliv na veřejných silnicích” a že „zařízení omezuje funkci vestavěných bezpečnostních prvků vozu”. Cena Autopilota Buddy je 179 dolarů, asi 3 880 korun. Firma je si nebezpečí za volantem při použití Autopilota Buddy vědoma, pokud použití autopilota nehlídáte. Věříme, že řidiči, kteří jej budou využívat, budou sledovat dění kolem sebe a ne třeba displej mobilu s otevřenými sociálními sítěmi.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz