• Databáze motorek
  • Databáze aut
  • Katalog firem
  • Galerie
    • Galerie – Kamiony
    • Galerie – Motorky
    • Galerie – Auta
  • Muzea a akce
    • Muzeum automobilů
    • Muzeum motocyklů
    • Kalendář auto akcí a srazů
    • Kalendář moto akcí a srazů
    • Kalendář tuning srazů a akcí
  • Diskusni forum
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Přihlásit se
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Cestování
AUTO - MOTO videa
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky

Vodík místo baterií? Kdy dává smysl zvolit vodíkový pohon místo elektromobilu

Jitka Chvapilová od Jitka Chvapilová
7.5.2025
v vodíková vozidla
A A
0
hyundai nexo
autor: M 93, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.en

Debaty o budoucnosti dopravy se dlouho točily kolem elektromobility. Bateriové elektrické vozy se staly symbolem ekologického přístupu, mění automobilový průmysl i postoje zákazníků. Ale elektromobilita není jediným řešením pro bezemisní přepravu. Čím dál častěji se do popředí dostává vodík, konkrétně technologie palivových článků (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles). V roce 2025 už nejde jen o výzkum a prototypy – vodíková auta, autobusy i nákladní vozy reálně jezdí po silnicích. Pro jaké segmenty dopravy ale vodík dává největší smysl a kdy má oproti bateriím skutečně navrch?

Baterie vs. vodík: stručné porovnání

Oba systémy – bateriové elektromobily (BEV) i vodíková vozidla (FCEV) – jsou formy elektromobility, ale liší se způsobem, jakým vyrábějí elektřinu:

  • BEV: elektřina je uložena v baterii, vozidlo ji přímo čerpá
  • FCEV: vodík se v palivovém článku přeměňuje na elektřinu přímo ve vozidle

Každý systém má své silné a slabé stránky:

Podobné články

way 7642285 1280

Kamiony na vodíkový pohon: Čistá síla s nulovými emisemi

7.6.2025
Jak ovlivňuje počasí spotřebu elektromobilu: Teplota, srážky a jejich vliv na dojezd

Vodík do plna: Jak funguje vodíková čerpací stanice krok za krokem

19.5.2025
cars 6381364 1280

Vodíkové auto jako stylová vize: Luxusní hříčka nebo přirozená budoucnost mobility?

18.5.2025
traffic 384594 1280

Bezpečně na vodík: Legislativa a normy pro vodíková vozidla v roce 2025

18.5.2025
Vlastnost Baterie (BEV) Vodík (FCEV)
Dojezd 300–600 km 500–800 km
Doba doplnění 30 minut až několik hodin 3–5 minut
Hustota energie Nižší Vyšší (na hmotnost i objem)
Váha systému Vysoká (baterie těžké) Nižší (lehčí zásobníky)
Infrastruktura Hustá síť nabíječek Omezená síť plnicích stanic
Účinnost systému Až 95 % 50–60 %

Z tabulky je patrné, že vodík má výhodu zejména tam, kde je potřeba dlouhý dojezd, rychlé doplňování a vysoká zátěž. V jiných případech, jako je městský provoz nebo každodenní dojíždění, často vítězí baterie.

Kde má vodík navrch? Segmenty, kde dává smysl

1. Těžká nákladní doprava

Pro kamiony a dálkovou přepravu je vodík ideálním řešením. Dlouhé trasy, vysoká nosnost a krátké zastávky – přesně to, co baterie zatím nezvládají efektivně. Bateriový kamion by potřeboval extrémně velké a těžké baterie, které by výrazně snížily nákladový prostor i efektivitu.

Výhody vodíku v nákladní dopravě:

  • Rychlé tankování (10–15 minut)
  • Dojezd přes 800 km
  • Nižší celková hmotnost vozidla
  • Vyšší flexibilita trasy (méně závislosti na síti)

Firmy jako Hyundai (XCIENT Fuel Cell), Nikola, Volvo, Toyota už v roce 2025 uvádějí na trh funkční vodíkové tahače.

2. Autobusy a veřejná doprava

Vodíkové autobusy jsou stále častější alternativou k bateriovým elektrobusům, zejména na dlouhých nebo kopcovitých trasách, kde je baterie rychle vyčerpána.

Proč volit vodík:

  • Méně zátěže na elektrickou síť
  • Krátká doba doplňování mezi jízdami
  • Stabilní výkon v zimě
  • Vyšší efektivita při celodenním provozu

V roce 2025 vodíkové autobusy jezdí například v Kolíně nad Rýnem, Londýně, Miláně, Ostravě nebo Brně.

bus 1263266 1280
pixabay

3. Vlaková doprava mimo elektrifikované trasy

Vodíkové vlaky představují řešení pro tratě, kde by bylo elektrifikování ekonomicky nebo technicky nevýhodné. Například v Německu či Itálii už vodíkové jednotky nahrazují dieselové soupravy.

Výhody:

  • Tichý, bezemisní provoz
  • Dlouhý dojezd bez potřeby častého doplňování
  • Možnost kombinace s bateriemi pro rekuperaci energie

Vodíkový vlak Alstom Coradia iLint je nasazen už v několika zemích Evropy a očekává se jeho rozšíření i ve střední Evropě.

4. Námořní a letecká doprava (v budoucnosti)

Zatímco letecké a námořní aplikace jsou zatím ve fázi vývoje, vodík se zde jeví jako dlouhodobě udržitelná varianta:

  • Vodík má vysokou energetickou hustotu na kilogram, což je klíčové pro letadla
  • V lodní dopravě lze použít vodík, amoniak nebo syntetická paliva na bázi vodíku

Projekt ZeroAvia testuje vodíkové letadlo, v lodní dopravě zkouší využití vodíku např. Maersk nebo Hyundai Heavy Industries.

A kde naopak baterie stále dominují?

Osobní městská doprava a krátké trasy

Pro běžného uživatele, který denně urazí 30–50 km a má přístup k nabíječce doma nebo v práci, jsou bateriová auta výhodnější:

  • Nižší cena
  • Hustá síť nabíječek
  • Vyšší celková účinnost
  • Méně komplexní systém

Mikromobilita (kola, skútry, dodávky)

Pro malé, lehké a často používané dopravní prostředky jsou baterie jasnou volbou. Vodík zde zatím nedává ekonomický smysl, protože by systém byl příliš složitý a těžký.

Kdy zvolit vodík a kdy baterii?

Segment dopravy Optimální technologie Důvod
Osobní městská auta Baterie (BEV) Krátké trasy, domácí nabíjení
Dálková osobní doprava Obě varianty (FCEV i BEV) Záleží na dostupnosti infrastruktury
Autobusy Vodík (FCEV) Rychlé plnění, celodenní provoz
Kamiony, TIR Vodík (FCEV) Dlouhé trasy, vysoká hmotnost
Vlaková doprava (neelektr.) Vodík (FCEV) Náhrada dieselu, bez infrastruktury
Lodě a letadla Vodík / syntetická paliva Vysoký výkon, dlouhé trasy

Není to buď a nebo

Vodík a baterie nejsou konkurenti, ale doplněk v rámci bezemisní dopravy. Každá technologie má své místo a opodstatnění. V roce 2025 už začíná být jasné, že jedna univerzální cesta neexistuje. Vodík má svůj smysl tam, kde baterie nestačí, a spolu tvoří komplexní řešení pro různé typy dopravy.

Budoucnost není o výběru mezi „vodíkem“ a „elektřinou“, ale o chytré kombinaci obou technologií, které společně pomohou světu zbavit se závislosti na fosilních palivech.

Štítky: automobil na vodíkAutomobilový průmyslbudoucnost automobilového průmyslubudoucnosti dopravyhydrogen vozidlovodíkVodíková vozidla
SdíletTweet
Předchozí příspěvek

Vodík pod tlakem i v pevném stavu: Nové způsoby skladování a budoucnost mobilní energetiky

Další příspěvek

Porovnání nákladů na provoz elektrických a spalovacích vozidel: co se vyplatí?

Jitka Chvapilová

Jitka Chvapilová

Přispěvatelka obsahem do webových stránek

PodobnéPříspěvky

way 7642285 1280
vodíková vozidla

Kamiony na vodíkový pohon: Čistá síla s nulovými emisemi

7.6.2025
Jak ovlivňuje počasí spotřebu elektromobilu: Teplota, srážky a jejich vliv na dojezd
vodíková vozidla

Vodík do plna: Jak funguje vodíková čerpací stanice krok za krokem

19.5.2025
cars 6381364 1280
vodíková vozidla

Vodíkové auto jako stylová vize: Luxusní hříčka nebo přirozená budoucnost mobility?

18.5.2025
traffic 384594 1280
vodíková vozidla

Bezpečně na vodík: Legislativa a normy pro vodíková vozidla v roce 2025

18.5.2025
auto na vodík
vodíková vozidla

Vodík v Česku: Jaké jsou cíle vlády a plány měst pro bezemisní budoucnost?

18.5.2025
finance 108655 1280
vodíková vozidla

Státní podpora pro vodíkovou mobilitu v roce 2025: Kdo dotuje auta budoucnosti?

18.5.2025
Další příspěvek
electric car 1633939 1280

Porovnání nákladů na provoz elektrických a spalovacích vozidel: co se vyplatí?

vodik

Zelený vodík z větru a slunce: Nové evropské projekty výroby vodíku v roce 2025

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • skoda elroq

    Nejlepší SUV roku 2025: výběr podle užitku a komfortu

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Střet titánů střední třídy: Škoda Superb vs. Volkswagen Passat vs. Ford Mondeo

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • SUV souboj: Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan X-Trail v detailním srovnání

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Jak funguje Schottkyho dioda a kde se používá?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Porovnání vozů Škoda Octavia a Škoda Superb: Který je pro vás ten pravý?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0

Oblíbená cestovatelská videa

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO

od redakce
27.9.2021
Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Auto-moto portál, magazín

Motoristika vám každý den přináší žhavé novinky ze světa automobilek, nejdůležitější informace pro motoristy a skvělé tipy, Na webu motoristika.cz najdete také zajímavá videa o motorkách, kamionech a osobních automobilech.

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

od redakce
4.9.2020
0

...

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

od redakce
4.9.2020
0

...

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

od redakce
9.7.2020
0

...

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

od redakce
9.7.2020
0

...

dashboard 2653315 1280

Online za volantem: připojení k sociálním sítím přes palubní systém

6.11.2025
road 8587889 1280

Tajemství vidění ve tmě: moderní systémy pro noční vidění

4.11.2025
tank 400 8600203 1280

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
  • Reklama
  • kontakt
  • Autopůjčovna-Praha

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Zapomněli jste heslo?

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Přihlášení
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?