Majitelé nových vozů jezdí v drtivé většině případů do autorizovaného servisu na pravidelné prohlídky, kde se postarají o vše potřebné. Se staršími auty, na které už neplatí záruka, si pak většinou dělají údržbu sami, případně ji domlouvají v neautorizovaných servisech. Bohužel většina z nich neví, co a kdy je potřebné/nutné měnit. Na co se tedy máte zaměřit?
Začněme tím naprosto nejdůležitějším – brzdovou kapalinou. Ta se musí měnit každé dva roky. Časem totiž do sebe váže vodu, která snižuje její bod varu. Při větší zátěži se tak v ní mohou vytvořit plynové bubliny. Při sešlápnutí brzdového pedálu se pak kromě brzdového pístu stlačují i tyto bubliny a vůz tak mnohem hůře brzdí.
Pravidelnou výměnu je potřeba provádět i u oleje. Kromě motorového, který je vždy nutné měnit i s filtrem, se jedná i o olej v převodovce. U některých moderních vozů je sice dle slov automobilek použit bezúdržbový olej, který není potřeba nikdy měnit. Věčně ale netrvá nic, ani mazací schopnosti této náplně. Bez problémů určitě vydrží pětileté splácení leasingu, pokud však vlastní vůz déle, rozhodně o jeho výměně zauvažujte. Případná škoda na převodovce by hravě přesáhla zůstatkovou cenu auta.
Další opomíjenou věcí, kterou mnoho majitelů nemění, je filtr. A to jak v sání do motoru, tak pylový filtr pro vzduch vstupující do interiéru. Zanesený filtr v motoru snižuje výkon a zvyšuje spotřebu. V pylovém se zase může vytvářet plíseň, její spory se při každém puštění větráku přenáší do kabiny. Oba filtry je proto doporučeno měnit jednou ročně. U většiny vozů se jedná o nenáročné úkony, které si každý zvládne udělat na parkovišti.
A pokud patříte mezi ty, kteří si přezouvají kola sami, nezapomeňte na jejich vyvážení. Na to sice musíte navštívit servis, ale rozhodně se to vyplatí. Nevyvážená kola více opotřebovávají pneumatiky, navíc házení kola zhoršuje stabilitu vozu a tím i bezpečnost.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz