

V kategorii středně objemových adventure motocyklů se setkávají dvě silné evropské značky – Triumph a BMW – se svými prémiovými modely Tiger 900 Rally Pro a F 850 GS. Obě motorky cílí na zkušenější jezdce hledající všestranný cestovní stroj se schopnostmi mimo asfalt, a zároveň moderní výbavu, komfort a silný charakter. I když se mohou na první pohled zdát podobné, jejich filozofie a jízdní projev se v několika ohledech liší. Tento článek porovná jejich motor, podvozek, výbavu, terénní schopnosti a celkové určení.
Motor a jeho projev
Triumph Tiger 900 Rally Pro využívá tříválcový motor o objemu 888 cm³, který produkuje 95 koní při 8 750 ot/min a 87 Nm při 7 250 ot/min. Motor má unikátní tzv. T-Plane klikovou hřídel, díky níž nabízí větší tah v nízkých otáčkách, ale zachovává hladký tříválcový charakter ve středních a vyšších. Výsledkem je kombinace točivosti dvouválce a hladkého běhu tříválce, což z Tigera dělá výborného parťáka do terénu i na dálnici.
BMW F 850 GS disponuje řadovým dvouválcem o objemu 853 cm³, který poskytuje 90 koní při 8 000 ot/min a 86 Nm při 6 250 ot/min. Motor je známý svým lineárním průběhem výkonu, solidním zátahem a kultivovaným projevem. Díky 270° klikové hřídeli se jeho zvuk i charakter přibližuje V-twinu, ale bez vibrací a s příkladnou plynulostí.
Podvozek a terénní schopnosti
Tiger 900 Rally Pro používá plně nastavitelné odpružení Showa s 240 mm zdvihu vpředu a 230 mm vzadu. Podvozek je laděn na terénní výkony, motocykl má 21″ přední a 17″ zadní kolo, hliníkovou kyvnou vidlici a vysokou světlou výšku (220 mm). Je ideálně vybavený pro náročný terén a nabízí skvělou stabilitu i na rozbitých cestách.
BMW F 850 GS nabízí centrálně uložený tlumič a teleskopickou přední vidlici, která není u základní verze plně nastavitelná (u verze Adventure nebo s příplatkem lze získat Dynamic ESA). Zdvihy činí 204 mm vpředu a 219 mm vzadu, což je méně než u Tigera, ale stále dostatečné pro lehký až středně náročný off-road. Také BMW má 21″/17″ kola.


Elektronika a jízdní režimy
Triumph nabízí v Rally Pro verzi opravdu bohatou výbavu: šest jízdních režimů (včetně Off-Road Pro), náklonové ABS a kontrolu trakce (IMU), tempomat, TFT displej (7″), konektivitu, quickshifter a vyhřívané rukojeti i sedlo. Systém funguje hladce a výborně komunikuje s jezdcem.
BMW je v základu skromnější, ale umožňuje přikoupení balíčků (Dynamic, Touring). Se správnou výbavou má jízdní režimy Rain, Road, Enduro a Dynamic, ASC (automatická kontrola stability), náklonové ABS (ABS Pro), TFT displej, quickshifter, tempomat a další. Odezva systému je precizní, přesto celkově méně intuitivní než u Triumphu.
Ergonomie a komfort
Triumph Tiger 900 Rally Pro má výšku sedla 850–870 mm, výborně rozvržený posed pro jízdu ve stoje, úzký pas, pohodlné sedlo a perfektní kontrolu nad strojem. Ergonomie je velmi propracovaná, což ocení hlavně vyšší jezdci a terénní nadšenci.
BMW F 850 GS nabízí výšku sedla 860 mm (s možností nižších verzí), také komfortní posed, ale s více touringovým než terénním laděním. Řídítka jsou blíže jezdci, posed je klidnější. Ocení jej především ti, kteří tráví víc času na silnici.
Jízdní vlastnosti
Tiger 900 Rally Pro vyniká agilitou, přímým řízením a stabilitou v rozbitém terénu. Je velmi čitelný a nabízí vysoký stupeň důvěry i při náročnějších přejezdech. Na silnici je stále jistý, ale méně pohodlný než silniční verze GT.
BMW F 850 GS je komfortní, stabilní a klidná motorka, ideální na cestování a dlouhé přesuny. V lehkém terénu je jistá, ale při agresivnějším použití má limity v podvozku a geometrii. Na silnici působí vyspěle a vyváženě.
Hmotnost a spotřeba
Triumph váží 219 kg (suchá hmotnost), má nádrž na 20 litrů a spotřebu cca 4,8–5,2 l/100 km. Díky nízkému těžišti je ale velmi dobře ovladatelný.
BMW váží 229 kg (mokrá hmotnost), má 15litrovou nádrž, ale o něco úspornější motor (spotřeba cca 4,3–4,6 l/100 km). Díky tomu zvládne podobný dojezd jako Triumph.
Cena a servis
Triumph Tiger 900 Rally Pro je v ČR nabízen za cenu kolem 430–450 tisíc Kč, podle doplňků. Servisní intervaly jsou 10 000 km, značkový servis je dostupný v hlavních městech.
BMW F 850 GS se pohybuje v základu kolem 410 tisíc Kč, ale s výbavou a příplatky může cena rychle stoupnout nad 470 tisíc Kč. Výhodou je široká síť autorizovaných servisů BMW Motorrad a renomé značky.
- Triumph Tiger 900 Rally Pro je zaměřený na terénní výkony, agilitu a technologickou výbavu, je to moderní adventure s duší dobrodruha.
- BMW F 850 GS boduje komfortem, vyvážeností a cestovními schopnostmi, s vysokou kvalitou zpracování a konzervativním přístupem.
Volba mezi nimi závisí hlavně na tom, zda hledáte terénní motocykl s prémiovou výbavou (Triumph), nebo vysoce komfortní cestovní stroj s adventure schopnostmi (BMW).






















