Rozšiřuje se povinná výbava elektronických asistentů

0
91
Zdroj foto: volvo.custhelp.com

Nová auta budou  mít další povinné elektronické asistenty. Tentokrát Evropská komise podpořila návrh o povinných černých skříňkách v nových vozech.

Elektronika jde opět kupředu. Povinně!

Majitelé nových modelů se opět mohou těšit na nějakou tu novinku k dobru. Mezi další standardně dodávané elektronické systémy v nových vozech budou povinně zavedeny další asistenční systémy. Evropská komise totiž podpořila návrh, nedávno projednávaný Evropským parlamentem. Ten chce od roku 2022 počítat s povinným zavedením nových asistenčních systémů v nových vozech. Návrh se teď už jen formálně schválí v evropském parlamentu a u evropské rady.

Povinné budou černé skříňky

Velký poprask podpořeného návrhu vzbudily jakési obdoby černých skříněk, které známe z letadel. Ve vozech mají být totiž systémy nahrávané v dění při nehodě. Systémy budou povinně monitorovat bdělost řidiče, sledování toho, zda řidič nejel v podnapilém stavu a to systémem označovaným jako alkoholový zámek, zamezující řízení řidiče pod vlivem alkoholu.

Co takhle inteligentně omezit rychlost?

Povinně má být nově ve vozech také zaveden inteligentní omezovač rychlosti. Jde o systém, který automaticky upraví rychlost podle povoleného limitu. Jak limity systém zjistí? Jednoduše podle mapových podkladů z navigace nebo ze čtení dopravních značek. Tento systém už znají všechna moderní auta, jelikož se omezovač rychlosti řídí v rámci nárazových zkoušek Euro NCAP a je jím vybaveno stále více nových vozů, pro dosažení lepších výsledků v povinných crash testech. Za jeho absenci Euro NCAP strhává automobilkám body.

Parkovací kamery v základu

Osobní vozy budou mít také ve své základní výbavě nově povinné zpětné parkovací kamery, alternativně zadní parkovací senzory. Počítá se rovněž s lepšími bezpečnostními pásy.

Cílem všech nových elektronických asistentů je zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích. Do roku 2050 chce EU dosáhnout nulové úmrtnosti na silnicích a vážných zranění během dopravních nehod.

Komise ale dále přiznává, že tímto rozhodnutím půjde o další krok k autonomnímu provozu. Nové bezpečnostní prvky mají řidiče naučit používání asistenčních systémů, co má zvýšit důvěru veřejnosti k automatizaci vozidel.

Největším paradoxem je však to, že komise předpokládá malý nebo dokonce žádný dopad nových asistenčních systémů na cenu vozidel. Výrobci vozů s tímto stanoviskem razantně nesouhlasí a upozorňují na to, že zavedení bude nejen obtížné, ale také nákladné.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

Vložit komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here