Evropská unie chce posílit bezpečnost za volantem. Vznikl nový plán, který by do roku 2021 měl zavést do nových vozů dvanáct povinných prvků výbavy.
Jízda novými vozy (ne) bude bezpečnější
O to usilují poslanci v EU, kteří chtějí zamezit vážným dopravním nehodám. Po více jak sto letech, kdy se na silnicích objevily první vozy, se ohledně bezpečnosti nic nezměnilo. Naopak. I když se automobilky předhánějí ve vývoji nejrůznějších asistentů a prvků aktivní bezpečnosti, stále na silnicích v zemích Evropské unie zahyne přes šestadvacet tisíc lidí ročně. Toto chce EU změnit, proto navrhla instalovat do nových vozů dvanáct prvků výbavy, které mají přispět ke snížení dopravních nehod.
Do vozů budou povinně instalovány nejrůznější systémy. Například se v běžné základní výbavě setkáme se systémem nouzového brzdění, detekcí únavy řidiče, rozšíření zóny pro ochranu chodců, signalizací nouzového zastavení a další systémy, jako je například hlídání mrtvého úhlu či hlídání jízdy v pruzích, které se už dnes v některých vozech používají zcela běžně.
Zmíněné systémy nejsou žádnou novinkou, proto je chce EU používat pro všechny nově prodávané vozy od roku 2021. Do vozů kromě těchto asistentů budou použity i méně časté systémy, které například změří z dechu řidiče požití alkoholu. V případě naměřených hodnot pak automobil nenastartuje.
Co už považujeme trochu za extrém je ovládání vozu hlasem. Už si například nebudeme moci změnit teplotu v kabině pomocí tlačítka nebo infotainmentu, ale pouhými slovy. Některé činností se ovládání hlasem zřejmě nepodaří přizpůsobit, ale i tyto malé prvky pomohou k lepší koncentraci řidiče při řízení.
Černé skříňky už máme, ty nové budou chytřejší
Do vozů se budou také nově instalovat dva systémy. První už všichni tak nějak známe, jedná se o „černou skříňku.“ Ta bude monitorovat pomocí záznamového zařízení například rychlost jízdy a změny v dynamice vozu, jako je náhlé zrychlení a brzdění. Druhý systém pak zamezí jezdit na omezených rychlostech pomocí zabudovaného radaru pouze maximální povolenou rychlost.
Jak se budou automobilky tvářit na seznam nových prvků povinné výbavy je jedna věc. Kromě instalace aktivních prvků bezpečnosti by se ale poslanci měli také zaměřit na výchovu řidičů a samozřejmě také na infrastrukturu, jinak budou všechny pokusy s největší pravděpodobností marné.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz