

Konec spalovacích motorů: Evropská unie se v posledních letech pevně postavila za cíl stát se uhlíkově neutrálním kontinentem. Jedním z hlavních kroků v tomto směru je ukončení výroby nových automobilů se spalovacími motory, tedy vozidel poháněných benzínem a naftou. Toto rozhodnutí se týká nejen osobních vozidel, ale má dopad i na výrobce, spotřebitele a celý automobilový průmysl. Rok 2025 představuje mezník, kdy se začínají projevovat první konkrétní důsledky směřování k této změně.
Aktuální termíny a právní rámec
Klíčovým dokumentem je nařízení EU o emisních normách CO₂ pro osobní a lehké užitkové vozy, schválené v roce 2023, které stanovuje, že od roku 2035 bude v celé Evropské unii zakázán prodej nových automobilů se spalovacím motorem. To znamená, že od tohoto roku už nebude možné registrovat nový osobní nebo lehký užitkový vůz poháněný výhradně fosilními palivy.
Důležitým mezistupněm je rok 2025, kdy začínají platit přísnější emisní limity a automobilky musí výrazně snížit průměrné emise CO₂ ze svých flotil. Tyto požadavky přiměly výrobce k urychlenému vývoji a uvádění elektromobilů a hybridních modelů na trh.
Výjimky a zvláštní režimy
Navzdory jasnému cíli EU jsou v systému zahrnuty i výjimky a specifické podmínky, které reagují na technologické i ekonomické realie členských států. Mezi nejvýznamnější výjimky patří:
Malovýrobci – výrobci s produkcí do 10 000 vozů ročně mohou požádat o odklad plnění emisních cílů do roku 2036. To se týká zejména luxusních značek a specializovaných výrobců sportovních vozů.
E-paliva – po tlaku Německa a některých dalších zemí EU došlo v roce 2023 k zařazení syntetických paliv (e-fuels) jako možné výjimky. To znamená, že vozy, které budou po roce 2035 schopny jezdit výhradně na uhlíkově neutrální paliva, mohou být nadále registrovány a prodávány. V praxi je však otázkou, zda tato technologie bude cenově dostupná a masově rozšířená.
Stávající vozidla – zákaz se vztahuje pouze na nově registrované vozy. Všechna stávající vozidla se spalovacím motorem budou moci dále jezdít a měnit majitele, i po roce 2035. Ojetý trh tak zůstane zachován, minimálně v přechodném období.
Realita roku 2025
V roce 2025 se automobilový průmysl nachází ve fázi přechodu. Výrobci automobilů masivně investují do vývoje elektromobilů, budují nové gigafactory pro baterie a uzavírají partnerství s technologickými firmami. Většina velkých značek, jako je Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Stellantis nebo Renault, už má ve své nabídce desítky plně elektrických modelů, a další se chystají.
Zároveň však přetrvávají významné výzvy, které ukazují, že přechod nebude zcela hladký:
Nedostatečná nabíjecí infrastruktura – v mnoha státech EU, zejména ve střední a východní Evropě, chybí dostatečná síť rychlonabíjecích stanic. To omezuje rozšiřování elektromobility mimo velká města.
Vysoké ceny elektromobilů – i přes dotace a pobídky jsou elektromobily stále dražší než jejich spalovací protějšky. Pro mnoho spotřebitelů zůstávají finančně nedostupné.
Závislost na dovozu surovin – výroba baterií je závislá na kobaltu, lithiu a niklu, jejichž těžba je soustředěna mimo EU, často za neudržitelných podmínek. To vyvolává otázky o ekologické stopě elektromobility.
Zaměstnanost a průmyslová přeměna – přechod k elektromobilitě znamená výraznou restrukturalizaci pracovních míst. Výroba elektromobilů je méně náročná na montážní díly, což může znamenat ztrátu pracovních míst v tradiční výrobě motorů a převodovek.


Dopady na spotřebitele
Spotřebitelé v roce 2025 čelí dilematu: koupit ještě osvědčený spalovací vůz, nebo investovat do elektromobilu, který má nižší provozní náklady, ale vyšší pořizovací cenu? Mnoho lidí zvažuje i hybridní varianty, které nabízí kompromis mezi oběma technologiemi.
V některých státech EU už platí zákazy vjezdu starších dieselových vozů do městských center, a od roku 2025 se rozšiřují tzv. nízkoemisní zóny (LEZ). To motivuje obyvatele měst k přechodu na čistší dopravu.
Naopak v venkovských oblastech, kde chybí nabíjecí stanice a veřejná doprava je slabší, zůstávají spalovací vozy stále nejpraktičtější volbou.
Budoucnost po roce 2025
Přechod od spalovacích motorů k bezemisní mobilitě bude probíhat postupně. Rok 2035 zůstává závazným cílem, ale technologie, legislativa i trh se budou do té doby dále vyvíjet. Je možné, že se objeví nové palivové alternativy, například vodík, syntetická paliva nebo zcela nové formy pohonu.
EU zároveň investuje do rozvoje obnovitelných zdrojů, recyklace baterií a udržitelné výroby, aby elektromobilita nebyla jen přesunem problému, ale skutečným krokem k nižší uhlíkové stopě.
Konečné rozhodnutí o tom, jaké technologie zvítězí, nebude mít v rukou pouze Brusel, ale především spotřebitelé, výrobci a trh. Dnešní realita ukazuje, že konec spalovacích motorů je sice na obzoru, ale cesta k němu bude ještě dlouhá, komplexní a plná výzev.