Dalšími městy, které se přidají k zákazu vjezdu starších dieselových motorů do center měst, jsou Bonn a Kolín nad Rýnem. Rozhodl o tom správní soud v Kolíně.
Německo bojuje proti znečištěnému ovzduší ve městech ve velkém
Počet německých měst, které se přidávají k zákazu vjezdu starších dieselových motorů do center měst, se navyšuje. Kolínský soud vyhověl v uplynulých dnech žalobě organizace na ochranu životního prostřední Deutsche Umwelthilfe, která aktivně bojuje proti zhoršeným životním podmínkám ve větších městech, kde se překračuje hodnota 40 mikrogramů oxidu dusičitého na metr krychlový v ročním průměru.
Limit platí od roku 2010, přičemž aktivně se proti těmto hodnotám začalo čelit až v letošním roce. V současnosti limity překračuje na šedesát měst, včetně Kolína, kde se v ročním průměru pohybuje hranice kolem 62 mikrogramů oxidu dusičitého a v Bonnu je to až 47 mikrogramů NO2 na metr krychlový.
Zákon platný od dubna
Kolín nad Rýnem se potýká s velkým množstvím jedovatých plynů v ovzduší, které mají fatální vliv na zdraví obyvatel ve městě. Proto zde přijde v platnost mnohem přísnější vyhláška. Od dubna příštího roku bude platit zákaz vjezdu pro vozy emisní normy Euro 4 a starší. Přičemž zákaz bude platit v centru města. Od září příštího roku bude platit to samé omezení i pro vozy splňující emisní normy Euro 5. Půjde tak o vozy schválené do provozu před 1. zářím 2015. V Bonnu se zákaz bude týkat zatím pouze některých částí dvou ulic.
Zákaz ulehčí životnímu prostředí ve městech
Organizace na ochranu životního prostředí uvádí, že velkému množství škodlivin dochází právě vlivem jízdy starších dieselových agregátů v ulicích velkých měst. Zákazem má dojít k rychlému a efektivnímu zlepšení ovzduší v daných lokalitách. Soudy proto dávají organizacím opětovně zelenou, při žádosti o schválení místních zákazů vjezdů pro vybrané vozy.
S omezením musí počítat lidé také ve Stuttgartu, Berlíně nebo Frankfurtu nad Mohanem. Situace už si vyžádala pokles hodnoty starších dieselových vozů. Spolkový kabinet v Berlíně požaduje, aby německé automobilky financovaly montáž moderních katalyzátorů u část starších dieselových agregátů, ale automobilky zatím v celém rozsahu se žádostí nesouhlasí.
Některé automobilky pomáhají majitelům starších vozů
Zatím se k situaci postavily automobilky Volkswagen, BMW a Daimler, které jsou ochotné majitelům přispět ve zvláště znečištěných německých městech částkou až 3 000 eur, téměř 78 000 korun za „specifická opatření výrobců.“ Tato částka má pokrýt výdaje spojené s výměnou katalyzátoru.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz