Znáte historii nejvýznamnější automobilky v rakousko-uherské monarchii, která v roce 1925 přešla pod koncern Škodových závodů? Podívejte se, jak šly roky s pány, kteří v roce 1894 rozjeli své podnikání díky velkému odhodlání a víry ve svůj obchodní potenciál.
Vše začalo tak trochu nevinně…Laurin & Klement.
Když se v roce 1894 rozbilo kolo mladoboleslavskému knihkupci, poslal jej na reklamaci do německé firmy. Česky psaný dopis se po několika dnech vrátil zpět s odpovědí, že pokud chce odpověď, musí napsat ve srozumitelném jazyce. Klement tehdy nereagoval.
Shodou okolností se tou dobou mechanik Václav Laurin rozešel se svým společníkem na výrobu jízdních kol. Podnikání v této oblasti ho naplňovalo a tak se chtěl pokusit o totéž v Mladé Boleslavi. Měl však obavu vůči zkušenému tamnímu obchodníkovi o němž chce začít podnikat ve stejném oboru.
Cesty oba pány svedly a zanedlouho se podepsala dohoda o vzniku firmy Laurin & Klement. Aniž by oba pánové měli příslušné vzdělání, vrhli se do společného podnikání plni nadšení a odhodlání. V roce 1895 začali v dílně o rozloze 120 m2 opravovat a posléze i vyrábět jízdní kola. V roce 1898 už postavili malou továrnu a tomto roce si Klement přivezl z Francie malou motocykletu Werner. Oba pány stroj nadchl natolik, že se snažili o jeho překonstruování a vylepšení. Překonstruování nebylo snadné, ale rok na to už továrna nabízela dva druhy motorových dvoukolek, které vyvážela do Německa a Velké Británie.
Už jste se seznámili s automobilem Voituretta?
Za šest let nato se firma L&K prezentovala svým prvním automobilem Voituretta, která se stala v té době prodejním trhákem. Moderně propracované konstrukční prvky s kapalinou chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o obsahu 1 005 ccm a 5,2 kW s manuální třístupňovou převodovkou a zpátečkou byly zkrátka fascinující. Nadále se firma zabývala výrobou sportovních vozů a začala být slavná po celém světě.
Přišel čas na založení akciové společnosti
Velká výroba si žádala úpravu také administrační a tak se v roce 1907 zrušila výroba motocyklů a z firmy se stala akciová společnost, která rozšířila také závod. Tři roky poté se firma pyšnila postem největší automobilky v rakousko-uherské monarchii. Dva roky na to byla k firmě připojena liberecká automobilka RAF a získala licenci na výrobu složitých šoupátkových motorů Knight.
První světová válka rapidně omezila výrobu na vojenské sanitky, nákladní vozy. Velkou kapacitu výroby pokrývala zbrojní výroba. V té době byly veškeré obchodní styky zničeny. Po válce, kdy se automobilka opět mohla vrhnout na výrobu osobních vozů, najednou neměla kam své výrobky vyvážet, protože země byly válkou zcela vyčerpané.
Zlá doba si žádala změnu ve výrobě a tak se automobilka vrhla na výrobu motorových pluhů Excelsior a opět se staly prodejním trhákem nejen v Evropě, ale také v Alžírsku nebo Jižní Americe. Zanedlouho dostala licenci výrobní linka v Rakousku, posléze se začaly vyrábět autobusy a nákladní auta a společnost Laurin & Klement se opět dostávala na výsluní. Rozjela se výroba leteckých dvanáctiválcových agregátů Lorraine-Ditrich a to díky zakoupené licenci.
Firmu v roce 1924 postihl masivní požár a po zvážení veškerých pro a proti, když se tou dobou ve velkém začaly prodávat vozy konkurenčních značek, (na trh se dostala značka vozů Praga a Tatra, které válcovaly výrobu luxusních typů S a M svými malými a levnými automobily) rozhodli se oba pánové společnost prodat největšímu československému strojírenskému koncernu.
Společnost ještě v tomto roce přechází se svou výrobní linkou pod koncern Škodovy závody v Plzni, která od roku 1869 vyrábí mostní konstrukce, lokomotivy, zbraně, parní vozy a další. Od 20. července 1925 firma získává název Škoda.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz