Značky elektromobilů: V souvislosti s udržitelností a ochranou přírody se stále častěji objevují v nabídce automobilek elektromobily. Uvažujete o takovémto autě již teď, nebo to necháváte až na dobu, kdy budou jedinou možností? Ať tak či tak, určitě se vám budou hodit následující informace.
Co je to elektromobil
Elektromobil je auto poháněné elektrickou energií místo benzínu nebo nafty. Elektrická energie musí být v automobilu někde skladována podobně jako benzín či nafta jsou skladovány v nádrži. Pro skladování elektrické energie však slouží baterie nebo vodíkové palivové články.
Jak přesně se skladuje elektrická energie v elektromobilu
Nyní se podíváme trošku na technickou stránku věci. Nemusíte jít přímo do hloubky, ale měli byste vědět, jaké máte možnosti:
- lithium iontový akumulátor – ten je nejčastější a zřejmě vývojově nejstarší baterií, který má hned několik výhod: relativně nízkou cenu, velkou kapacitu i energetickou účinnost. Nevýhodou je poněkud kratší dojezd a delší doba nabíjení.
- lithium polymerový akumulátor – tomuto akumulátoru se také říká pevný akumulátor. Oproti předchozí verzi má lepší dojezd a kratší dobu nabíjení, je však také o dost dražší, protože jeho výroba je náročnější, a navíc spotřebovává cenné drahé kovy, jichž je stále větší nedostatek.
- vodíkové palivové články – poslední možností jsou vodíkové palivové články (v současné době se vyrábějí také metanolové a ethanolové palivové články). Vodík má nevýhodu v tom, že se získává z fosilních paliv (zemní plyn), navíc je náročná jeho přeprava i skladování. Možnosti metanolových a ethanolových palivových článků se zatím zkoušejí.
Jak se elektromobil dobíjí
Pro dobíjení elektromobilů slouží veřejné dobíjecí stanice, firemní dobíjecí stanice (pro zaměstnance velkých firem), dobíjecí stanice u hotelů apod. Síť těchto dobíjecích stanic se neustále rozšiřuje. Časem by neměl být problém dobít elektromobil kdekoliv. Pokud si do chytrého telefonu stáhnete aplikaci nabijto.cz, ukáže se vám celá síť dobíjecích stanic včetně té, kterou máte právě nejblíž.
Jaké značky elektromobilů jsou na trhu dostupné
I na našem trhu si můžete vybrat z mnoha možností, od nejrůznějších značek, v různém cenovém rozpětí. Představíme vám alespoň některé z nich.
Nissan Leaf
Nissan je jeden z těch levnějších a velmi oblíbených. Cenově se podle výbavy pohybuje od 780 000 Kč do 1 000 000 Kč. Dojezd je až 385 km (dojezd se snižuje s teplotou pod -7 °C, a to platí u všech elektromobilů). Emise CO2 za jízdy jsou nulové. Kromě toho se jedná o velmi elegantní vůz, který na silnici rozhodně nepřehlédnete.
BMW i3
Pokud nemusíte šetřit, sáhněte po modelu od BMW. Je totiž vyroben z recyklovaných materiálů, a budete tak šetřit přírodu hned 2x. Jeho dojezd je od 200 do 300 km. Cena se pohybuje od 1 050 000 Kč do 1 500 000 Kč. Odměnou za takový vůz vám budou i inteligentní technologie (ASC, DCT).
Kia Soul EV
Zase jeden z levnějších modelů – pořídíte ho v cenové relaci kolem 850 000 Kč. Certifikovaný dojezd je 150 km, což je poněkud méně než u ostatních modelů. Výhodou je prostorný vnitřní prostor a maximální rychlost do 145 km/h.
Škoda Citigo-e IV
Jedná se o menší vůz do města, jehož cena je velmi příjemná – 430 000 Kč. Má dojezd 265 km a maximální rychlost 130 km/h.
Volkswagen e-Golf
Jedna z více možností od Volkswagenu je nejprodávanějším elektromobilem celosvětově. U nás byl dokonce v roce 2018 vyhlášen jako nejvíce ekologické auto roku. Dojezd má 300 km. Ceny se pohybují od 1 000 000 výše.
Nevýhody elektromobilů
Ačkoliv vše výše uvedené svědčí spíše pro elektromobily, musíme zmínit i nevýhody, které – aspoň dosud – stále existují.
- Přestože emise CO2 při provozu elektromobilu jsou nulové nebo téměř nulové, při výrobě dosahují tyto emise hodnot dokonce vyšších než při výrobě automobilů se spalovacím motorem.
- To, čeho jste si asi všimli již při čtení článku – elektromobily i v těch menších provedeních mají mnohem vyšší pořizovací cenu než jejich kolegové se spalovacími motory.
- K dalším nevýhodám patří většinou kratší dojezd a s tím může být spojen i prozatím komplikovanější přístup k dobíjecím stanicím.
- Elektromobily mají většinou vyšší hmotnost než klasické automobily.
- Potřeba používat drahé kovy při výrobě poněkud kontrastuje s tím, jak je elektromobil celkově ekologický – drahé kovy se těží především v brazilských pralesích, kde pak dochází k ničení celého ekosystému.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz