Už tento víkend se mění čas, a tak je nejvyšší čas myslet na naše auta, která budou vyžadovat nejen přezutí pneumatik, ale také jarní údržbu. Na co všechno si dát při kontrole vozu pozor a co doporučují servisy?
Jarní prohlídku vozu neopomíjejte
Jarní sezona je v plném proudu. Využijte krásných teplých dní k tomu, abyste si svůj vůz buďto osobně nebo ve specializovaném servisu důkladně zkontrolovali. Zimní období je pro vozy velmi náročné období, během kterého může každé auto utrpět závadu, o které řidič ani nemusí vědět.
Na co si dát před jarní sezonou pozor?
Klíčovými prvky pro bezpečnost jsou brzdy, stěrače a samozřejmě pneumatiky. Tyto faktory kontrolujeme jako první.
Zkontrolujte si letní pneumatiky
Pneumatiky si dokáže zkontrolovat každý řidič sám. Pokud nechcete využít jarních akcí od pneuservisu, stačí obutí prohlédnout pouhým pohledem. Sledujte hlavně defekty pneumatiky. Pokud není viditelné nějaké poškození, třeba od výmolu nebo malý vzorek, pneumatika je v pořádku. Věděli jste, že opotřebení pneumatik ukáže ukazatel opotřebení? To jsou speciální gumové destičky v pneumatice, s minimální povolenou velikostí dezénu 1,6 milimetru u letních pneumatik.
Pokud si nejste jistí, poslouží vám ke změření správného dezénu obyčejná mince. Měření pětikorunou u letních pneumatik je samozřejmě jen orientační, ale funguje. Minci zasuňte do běhounu pětkou obrácenou vzhůru. Vidíte číslici celou? Pak pneumatiku vyměňte. Vzorek měřte na více místech.
Zkontrolujte podvozek
Podvozek trpí v zimních měsících nejvíce. Vyplatí se proto objednat si v servisu prohlídku, která určí, jestli je na voze nějaký problém a v jakém rozsahu. Mechanici zkontrolují stabilizátory, uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče. Poškozené mohou být i plasty, chránící spodek karoserie.
Brzdy jsou důležité v každém ročním období
S prohlídkou podvozku se kontrolují i manžety na poloose. V chladném období může prasknout gumová objímka, ze které se dostane grafitová vazelína, zamašťující brzdový kotouč. Ten pak hůře brzdí. V tomto ohledu se doporučuje kontrola ložisek, geometrie i výfuk.
I stěrače jsou důležité
Výměna stíracích lišt je něco, co zvládne každý řidič, přitom ji nikdo moc neřeší. A to snad není nic horšího, než když jedeme v mokru a nemáme dostatečný výhled před sebe. Stírače mohou během zimy utrpět vážná poškození, gumičky mají vlivem nízkých teplot tendence zpuchřet nebo se mechanicky poničit.
Pozor na hladinu provozních kapalin
Jarní prohlídka je ideální dobou na kontrolu provozních kapalin. Chladicí kapalina se mění každých pět let, protože postupem času mění své vlastnosti, a tak může v motoru poškozovat těsnění. Důležitá je rovněž brzdová kapalina, sledující se pomocí speciálního měřiče bod varu.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz