Autonomní vozy se na silnicích objeví co nevidět, a tak je důležité myslet na bezpečnost. Proto se vyvíjí nové technologie, zamezující případným neštěstím. Jednou vychytávkou je také vnější airbag od ZF.
Vnější airbag od ZF posílí pasivní bezpečnost každého vozu
Vývoj airbagů jde stále kupředu, jak nám v nedávné době představila německá společnost ZF v německém Mannheimu, kdy prezentovala svůj projekt „Airbag 2018.“ Firma ZF se specializuje na výrobu automobilového příslušenství a moderní techniky a především bezpečnost pasažérů a ostatních účastníků pozemního provozu.
V budoucnu nebude airbag pouze nezbytnou výbavou v interiéru vozu, ale také jako vnější pasivní bezpečnost auta. Airbag se totiž má podle společnosti ZF účastnit na maření kinetické energie, vzniklé při nárazu do vozidla do boku. Vzhledem k omezenému prostoru není možné vyztužit karoserii kvalitními deformovatelné části, a tak nastává řešení, instalovat po bocích přednárazové airbagy.
Ten by se aktivoval ještě před samotnou nehodou vozidla. Airbag by tak suploval deformační zónu, která je známá například vepředu nebo v zadní části vozu. Airbag bude pohlcovat určité množství devastující kinetické energie a tím ochrání posádku vozu až o čtyřicet procent v porovnání se současným stavem všech vozů, splňující nejpřísnější ochranu pasažérů v Euro NCAP.
Airbagy hlavně pro autonomní vozy
Tato vychytávka od společnosti ZF bude hlavně instalována do autonomních vozů. Klasické airbagy, které jsou umístěné v palubní desce, v sedadlech, dveřích nebo podélném rámu sice nabídnou dostatečnou ochranu posádky, ale pro autonomní vozy se považují za nevhodné. Upravit se také musí bezpečnostní pásy v těchto vozech.
Největší problém v pasivních prvcích bezpečnosti je to, že posádka v autonomních vozech může libovolně měnit polohu sezení a tím může dojít ke značně snížené bezpečnosti posádky. Nové airbagy a bezpečnostní pásy musí tedy nabídnou stejnou ochranu jako pásy při běžném sezení ve voze, a musí splňovat bezpečnostní prvky i v případě, že se pasažéři otočí o 180 stupňů, tedy budou sedět jako například ve vlaku.
Počítá se s airbagy integrovanými do sedadel, které budou při nafouknutí tvořit pomyslnou vanu podél celého okraje sedadla, případně i sedáku. Inovace se týká také kolenního airbagu a airbagu ve volantu. Inovace se objeví zanedlouho a to díky přísnějším testům pro Euro NCAP, které se objeví po roce 2020.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz