Jde o jednoho z nejznámějších „Japonců“ na našem trhu. Doménou Subaru jsou zejména schopné čtyřkolky, ale byla by škoda opomenout i jednu povedenou a zábavnou zadokolku. Ovšem kdyby se všichni investoři drželi původního plánu, nevyjelo by na silnice nikdy ani jedno auto.
Pokud bychom hledali pradědečka dnešních „subárek“, byla by to firma Fuji Jidosha Kogy, vzniklá v roce 1950. Ovšem teprve po třech letech a transformaci na Fuji Heavy Industries se daly do pohybu změny, který úspěch této známé značky předznamenaly. Na počátku stálo hned pět investorů, ti ovšem chtěli své peníze vkládat do něčeho zcela jiného. A to do letectví. Vlastně se tomu nedivíme, tento průmyslový segment byl v té době na vzestupu, poptávka se zvyšovala…
Všechno nešlo tak úplně podle plánu – naštěstí
Ovšem praotcové Subaru zdaleka nebyli jediní, kdo toužil na tomto složitém trhu prorazit. A protože se jim to nepovedlo, přeorientovali se jinam. Jak asi tušíte, zalíbily se jim osobní automobily. A trvalo jen rok, než se objevil prototyp P-1, později známý z výroby jako Subaru 1500. Firma měla našlápnuto slušně, ale ke skutečnému nezpochybnitelnému úspěchu měla celá situace ještě daleko. Muselo proto přijít něco nového a převratného…
A to přišlo. Psal se rok 1957 a na testovacím okruhu se objevil prototyp K-10. Zamilovali si ho všichni a velmi rychle se začal vyrábět pod označením Subaru 360. O rok později již šlo o velmi žádané auto. O tom svědčí fakt, že se jeho výroba udržela celých 12 let – a to až do roku 1970. Umíte si něco podobného představit u dnešních aut?
Navíc se v roce 1961 na trhu objevil také užitkový model Sambar, který si bral ze Subaru 360 to nejlepší a ještě to o trochu vylepšil.
Mít vlastní testovací okruh…
Jde o další kamínek vedoucí k úspěchu Subaru. Zatímco jiní konkurenti v oboru své zisky investovali třeba do lepší reklamy nebo honosnějších sídel firmy, Subaru vybudovala v roce 1964 svůj vlastní zkušební okruh. Měřil sice jen 1,6 kilometru ovšem na většinu potřebných zkoušek to bohatě stačilo.
A díky tomu přišly i další úspěchy. Namátkou třeba Subaru Leone 4WD v roce 1971, který nabídl pohon 4×4 pro všechny, tedy nejenom pro off-roady. I když byl původně tento model určen k využití na horách, velmi rychle si ho oblíbili i rybáři a další milovníci outdoorových aktivit.
O 13 let později pak přišla první elektronicky řízená převodovka, opatřená plynule měnitelným převodem (ECVT) na světě. A nesmíme zapomenout ani na rok 1988 a vznik společnosti Subaru Tecnica, jejíž doménou byl motosport. Nebýt jí, nikdy bychom se nemohli svézt žádnou ze silničních legend Subaru s označením STi a STI.
Rok, kdy bylo Subaru bezkonkurenčně nejrychlejší
Další rekord má pak na kontě Subaru Legacy. To v roce 1989 věnovalo svým tvůrcům světový rychlostní rekord, počítaný na 100 000 ujetých kilometrů. Zajímá vás, za jak dlouho tohle „subárko“ svěřenou trasu v arizonském testovacím centru zdolalo? Měřič se zastavil na 447 hodinách, 44 minutách a 9,887 sekundách, a to při průměrně naměřené rychlosti rychlosti 223,345 kilometrů za hodinu. Působivé, že?
O tři roky později spatřila světlo světa legendární Impreza a za pět let pak Subaru Forester. Oba automobily dostaly později i svoje sportovní verze. Od roku 2005 si pak od Subaru můžeme užívat zejména pravověrné sporťáky. Stávající portfolio se sice modernizovalo, ovšem většina úsilí směřovala právě k rychlým kolům.
A jak to vypadá dnes? V nabídce najdete povětšinou vozy se symetrickým pohonem všech kol, vybavené supermoderním bezpečnostním systémem EyeSight. Na výběr jsou modely Levorg, Impreza, Outback, XV, Forester a BRZ. Umíte si představit, že by se takto jmenovala letadla?
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz