Zvýšit výkon motoru a prostřednictvím této procedury si jednoduše pár koní navíc? To je jednoznačně velkým snem každého ambiciózního majitele automobilu. Ne vždy však máme pro takovou úpravu k dispozici ten správný motor. A jak to poznat?
I když se v současnosti oblíbený chiptuning provádí prakticky na všech typech aut, ne vždy se vaše očekávání střetnou se skutečnou realitou. Máme pro vás velký přehled motorů a představíme vám všechny možnosti, které vám mohou v oblasti navýšení výkonu motoru nabídnout!
- Turbo dieselové motory
- Atmosférické benzínové motory
- Benzinové motory s LPG zplynovačem
- Turbo benzínové motory nebo kompresory
- Běžné dieselové motory
- Hybridní benzínové motory
Turbo dieselové motory jako BEST OF!
Zajímá vás, co všechno chiptuning ve vašem autě skutečně dovede? Pak bez váhání vsaďte na turbo dieselové motory. Právě ty vás po všech stránkách svým výkonem a všemi dalšími vlastnostmi dokáží po ukončení úprav překvapit nejvíce. Jestliže není výrobcem zablokována řídící jednotka (což stejně většinou dokáže šikovný programátor obejít), můžete se těšit na fantastické navýšení výkonu motoru třeba i o 15-23 %. Vtip je v tom, že tyto modely bývají konstruované tak, že počítají s opravdu velkými rezervami, k nimž se lze dostat poměrně snadno. Auto s upraveným turbo dieselovým motorem vám tak pod rukama po provedeném chiptuningu doslova ožije a dost možná zjistíte, že se rázem vyrovná i konkurentům původem z vyšších cenových tříd!
Atmosférické benzínové motory – druhá nejlepší možnost!
Nemáte doma sporťák? Pak se poohlédněte po atmosférických benzínových motorech. Není to takový trhák jako diesel – nárůst výkonu se totiž může pohybovat v rozmezí 1-10 %. Nevypadá to moc, ale výhoda úpravy tohoto typu motoru je ukryta docela jinde. Váš miláček bude potom silnější a jako bonus nabídne i mnohem lepší akceleraci. Což oceníte především při nižších převodových stupních. Zvýšení výkonu v reálném provozu je pak opravdu citelné, a bez potíží ho pozná i laik. Za vše může zvednutí a posunutí točivého momentu, a to samozřejmě směrem k nižším otáčkám. Výsledkem je větší pružnost i fakt, že vaše auto bude lépe akcelerovat i z nízkých otáček.
Benzinové motory s LPG zplynovačem chiptuning také ocen
I v jejich případě vám chipování nabídne o poznání živější a po všech stránkách lépe reagující auto. U benzinových motorů s LPG zplynovačem jsou nabízené změny nejvíce patrné zejména u prvních třech převodových stupňů. A vděčíme za to zejména zvýšení a posunu točivého momentu směrem k nižším otáčkám. Výsledkem je silnější vůz s lepší akcelerací. A nenechte se odradit tím, že numerické hodnoty chiptuningu mohou být opravdu nízké (ještě nižší než v případě atmosférických benzínových motorů).
Turbo benzínové motory nebo kompresory – předem nelze říct skoro nic
Tahle kategorie motorů je co do jakýchkoliv předpovědí asi nejproblematičtější. Nabízí totiž největší možný rozsah v rámci této malé motorové pyramidy. Ve hře je čtvrtina výkonu navíc – ale i pouhá dvě procenta. I tak se u nich však chiptuning vyplatí. Jakmile nastartujete, pocítíte jednoznačný nárůst výkonu už od samotného začátku. A to nejenom při rozjezdu, ale na všech převodových stupních! Potěší vás i lepší akcelerace, takže na řízení nějakého šneka můžete jednou provždy zapomenout, což je rozhodně dobrá zpráva.
Běžné dieselové motory – ne vždy je u nich úprava možná
Říká se, že u motorů, které v sobě nemají zabudováno turbodmychadlo, výkon navýšit žádným způsobem nelze. Naštěstí to není tak úplně pravda. Pokud vlastníte1.9 SDI a 2.0 SDI, pak máte v rukou onu příslovečnou výjimku, která potvrzuje pravidlo. Výrazný nárůst ve výkonu vás však nečeká, to vás bohužel zklameme. Tady se sériovými hodnotami příliš pohnout nelze. Ovšem i lepší akcelerace vám pomůže si po všech stránkách opět si vychutnat báječní požitek z jedinečné rychlé jízdy!
Hybridní benzínové motory jsou na tom co do úprav nejhůře
Na našem trhu jsou teprve krátce, takže pro ně bohužel příliš mnoho ověřených tuningových postupů neexistuje. Většina pokusů je zatím spíše ve stádiu experimentů, takže pokud si chcete přece jen u nich nějaký ten chiptuning užít, hledejte pouze prověřeného specialistu, který vám na svou práci poskytne patřičné záruky. To by samozřejmě mělo platit vždy, ovšem u hybridních benzínových motorů jde doslova o nepřekročitelné pravidlo.
Konkrétní čísla se tak od nás nedozvíte. Vše záleží na šikovnosti mechanika. Okamžitě tak budete vědět, na co se můžete právě u svého miláčka těšit.
A rada na závěr?
Chiptuning není jen o výkonu motoru. Takže i když se vašeho motoru netýkají právě vysoká procenta nárůstu, nezoufejte. Ve hře je totiž i nízká spotřeba paliva, což při delších i kratších výletech zaručeně oceníte.
A kdyby se cokoliv pokazilo (a bohužel se to může stát), nemusíte se bát nějakého trvalého poškození. Stačí si nechat zálohovat data z vaší řídící jednotky, jež vám kdykoli dovolí vrátit stav motoru zpět. To se vám může hodit i v případě, že s autem míříte na STK a nechcete na sebe zbytečně upozorňovat, případně chcete svůj vůz hodit „do gala“ při prodeji novému zájemci. To však může být dvousečné – leckdo podobné úpravy spíše ocení. Není tedy třeba jednat zbrkle. Mohli byste na tom nakonec spíše prodělat.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz