Filtr pevných částic je už dlouhou dobu velké téma, a to především u dieselových motorů. Nověji jej obsahují ale také motory benzínové, což samozřejmě souvisí se stále rostoucím tlakem na ekologii. U starých dieselových motorů bylo jednu dobu velkým hitem odstraňování těchto filtrů, což mělo za následek velký únik sází, tedy karcinogenních látek do ovzduší. Ohrožovali se tím i samotní vlastníci takto upravených automobilů, protože částice pronikaly také do kabiny, kdy stačilo chvíli stát s nastartovaným autem a mít otevřené dveře.
Filtr pevných částic nemusí fungovat vždy správně
V současné době hrozí za vymontovaný filtr pevných částic nejen pokuty, ale odstavení vozu přímo na silnici pro technickou nezpůsobilost. Řekněme, že tyto praktiky tak již patří naštěstí do minulosti. DPF filtr, nebo také FAP filtr, má v moderních vozech vysokou účinnost a dokáže zachytávat nespálené pevné částice až z 99 %. To samozřejmě platí v případě, pokud filtr funguje správně. Může však nastat situace, kdy taková optimální funkce jednoduše není možná. To je zejména tehdy, pokud se:
- Filtr se zanese
- Regenerační proces je nedostatečný
Jedno s druhým přímo souvisí. Pokud máte zanesený filtr, je to právě proto, že jeho regenerace neprobíhá správně. Řídící jednotka by měla zvýšit teplotu spalin, aby filtr vyčistila. Vzhledem k charakteru vašich jízd se však může stát, že regenerace neboli takzvané vypálení filtru, je nedostatečné.
Podmínky pro spuštění regenerace filtru
Pro optimální provedení tohoto procesu je totiž ideální dlouhodobější plynulá jízda při využívání středního rozsahu otáček motoru. To je v podstatě návod na to, jak spustit regeneraci DPF, protože jak jsme již uvedli, vše probíhá automaticky a je to v režii řídící jednotky. Ideální je, pokud pojedete aspoň po dobu 15 minut plynulou jízdou při otáčkách okolo 2000 až 3000. O potřebě regenerace filtru by vás mělo vozidlo samo upozornit kontrolkou. Pokud ji budete dlouhodobě ignorovat, můžete si filtr poškodit.
……………………….. komerční článek …………………………….