Historie automobilky Zastava

A máme tu automobilku Zastava, která má hodně společného se jménem Yugo. Založili ji v roce 1953 ve městě ze středního Srbska Kragujevaci.

Zastava

Všechno to začalo ve dvacátých letech třicátého století, kdy se ve zdejší zbrojovce začala vyrábět první auta. Byly to nákladní vozy značky Chevrolet. Ve druhé světové válce museli přerušit výrobu aut, jako snad každý v té době. Továrna se k výrobě aut vrátila až v srpnu 1953. Tehdy se udělalo referendum mezi zaměstnanci, jestli pokračovat s automobilovou výrobou nebo ne. Skoro všichni řekli, že ano. Než skončil rok 1953, tak z montážních linek vyjela nová auta, opět původně z amerického trhu – džípy Willys.

Žádný vlastní vývoj, jen licence

To byla vize tehdejší jugoslávské vlády, která zvolila pro ně nejjednodušší cestu – žádná vlastní výroba, jen ta licenční. Jejich partnerem, tedy tím automobilovým se stal Fiat. Dohoda o zakoupení licence byla uzavřena v roce 1954. Hned po třech měsících už byla na světě první auta – Fiat 1400 a Fiat 1900. Ty tenkrát doplnil džíp nazvaný Fiat Campagnola. V šedesátých letech začala narůstat výroba aut. V roce 1968 byla podepsána smlouva, která zaručovala výrobu až 170 000 kusů aut ročně. V devadesátých letech se automobilce jako takové též velmi dařilo.

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                     Zastava 1100p

Nicméně přišel rozpad Jugoslávie a s ním i ozbrojené konflikty. Továrna tak přišla o podstatnou část svého domácího trhu. Během jara roku 1999 továrnu výrazně poškodili nálety NATO na Jugoslávii, nicméně nová auta vyjela zanedlouho. Továrna zanikla v roce 2008, ovšem ještě předtím ji odkoupila automobilka Fiat.