Historie automobilky Wartburg

Historie automobilky Wartburg | Automobilka Wartburg svým plánem vyrobit cenově nejdostupnější modely vozů na svou dobu uspokojila celou řadu i náročných zákazníků. V roce 1966 odstartovala sériovou výrobu. Co následovalo?

Jasný cíl dovedl automobilku rychle na vrchol

Automobilka Wartburg je třetí nejstarší německou automobilkou. Její historie se začala psát už v roce 1896. Tehdy založil Heinrich Ehrhardt společnost s názvem Fahrzeugfabrik Eisenach zaměřující se na zbraně, nářadí a nástroje.

Výroba aut se spustila už v roce 1898, tehdy zakoupenou licencí na francouzský automobil Decauville. Automobil dostal jméno Wartburg podle hradu, tyčícím se nad městem Eisenach. Rok poté společnost zaměstnává už 1 300 lidí a společnost je považována za jednu z největších konstruktérských firem v Německu.

V roce 1903 dochází ke změně vedení firmy. Přejmenovává se na Dixi a na scénu přichází nové modely, známé svou spolehlivostí silným výkonem. V roce 1929 výrobní linku kupuje automobilka BMW a vyrábí si z ní svůj pobočkový závod, kde vznikají nové modely, inspirované oběma vlastnostmi značek. Automobilka nadále vyrábí kvalitní vozy, plné moderních technologií. Do vozů se používají první šestiválce.

Válečné období

Ještě v roce 1930 se značka pouští do výroby motocyklů, pak ale válečná léta zastavují výrobu i osobních vozů. Továrna se specializuje na výrobu zbraní a součástí pro armádu. Po válce se automobilka přejmenovala na „Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach“ a už v roce 1945 se rozbíhá výroba automobilů BMW 321, 326, 327 i nově vzniklý model 340 s pontonovou aerodynamickou karoserií.

Už ale v roce 1952 dochází opět k přejmenování společnosti a to na název Eisenacher Motorenwerk, tedy EMW. Dále se sériová výroba specializuje na modely vycházející z konstrukce BMW, už pod novým názve EMW. Měnila se nejen maska chladiče s charakteristickými rysy, ale také logo.

O dva roky později se značka přejmenovává na VEB Automobilwerk Eisenach (AWE) a představuje modely pro každého zákazníka – Auto Union. Přichází modely DKW F9 a IFA 309 a v roce 1956 konečně přichází model Wartburg 311 vycházející z modelu DKW F9 s dvoudobým motorem.

Modely 312 a 313 Sport jsou opravdovými designovými kousky. Svědčí o tom také ocenění z autosalonu v New Yorku, kde model 313 Sport získal ocenění za nejkrásnější vůz. Za uplynulých deset let se prodalo více jak 51% Wartburgů do ciziny, nejvíce zamířilo do západních států nebo do USA. Wartburg se rovněž montoval v Argentině.

První vůz s označením 353 vyjel ze sériové výroby 1.7.1966 na základě spolupráce s automobilkou Renault. S ním automobilka jednala také o čtyřtaktním motoru, ale vzhledem k vysokým cenám se výroba nerozběhla. Vůz i tak odpovídal mezinárodním normám a dokonce se měl stát příkladem pro konkurenci tím, že se každý šikovnější kutil mohl sám pustit do oprav jednotlivých dílů karoserie.

V roce 1967 model 353 prochází faceliftovou úpravou, kdy se rozběhla sériová výroba s moderní hranatou karoserií. Tehdy se prodával model jako sedan i jako populární kombi, spolehlivý a jednoduchý dvoutakt zůstává. V roce 1969 přichází modernizovaný motor s výkonem 37 kW a 50 koňskými silami pod kapotou.

Sedmdesátá léta nejsou pro automobilku Wartburg nepříznivá

Doposud vyráběné modely začínají být v sedmdesátých letech docela zastaralé. Toho si je automobilka AWE vědoma, a tak se pokouší o modernizaci všech Wartburgů. Nové modely měly vzniknout na základě spolupráce Wartburg, Trabant a Škoda, ale projekt se nepodařilo rozjet až do konce.

V roce 1988 dochází k montáži modernizovaného motoru, z linky sjíždí poslední dvoutaktní Wartburgy. Čtyřtakt se drží do roku 1991. Automobilka přechází pod křídla Opelu. Tehdy Wartburg zcela zanikl bez možné náhrady. Stala se zněj pouze montovna západních značek, které využily volné výrobní kapacity.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz