Olej v motoru je zcela nezbytný pro jeho správné fungování. Pravidelná výměna proto musí být naprostou samozřejmostí. Nemusíte kvůli tomu ani jezdit do servisu, bez problému si ho dokážete vyměnit i na parkovišti.
Jaký typ oleje však zvolit?
Vždy se rozhodně řiďte doporučením výrobce a používejte mazivo jen těch specifikací, které jsou dovolené. Jako první si musíte zjistit výkonnostní třídu ACEA, případně API. Ty říkají, zda je olej určen pro benzinové nebo naftové motory, zda je určen pro motory se vstřikováním nebo karburátorem (týká se starších vozidel) nebo jestli se jedná o olej s prodlouženou životností.
Dalším důležitým označením je to, které určuje jeho viskozitu (čili jak moc olej „teče“). Někdy se ještě setkáte s názorem, že číslo říká, jestli se jedná o syntetický nebo minerální (přírodní) olej. V dnešní době však už čistě minerální nebo syntetický olej nekoupíte, jedná se vždy o směs v různém poměru. Udává se ve tvaru xW-xx, kde před W je číslice určující jeho viskozitu v zimě, číslo za pomlčkou viskozitu v létě. Přitom čím větší číslo, tím hustší olej. Pokud budete mít například oleje 10W-50 a5W-40, pak druhý z nich je řidší a hodí se spíše do zimních měsíců, kdy za studena bude lépe mazat. Užití příliš hustého motoru jednak snižuje výkon, navíc se olej nemusí dostat na všechna potřebná místa. Řídký olej naopak vyteče z mazaných míst a může dojít až k zadření motoru. Proto rozhodně používejte jen třídy oleje doporučené výrobcem.
Pokud budete olej pouze dolévat, vždy použijte mazivo stejné specifikace i výrobce. Každý totiž používá mírně odlišné složení a míchání olejů by motoru rozhodně neprospělo. Budete-li olej měnit, pak nezapomeňte spolu s ním vyměnit i olejový filtr. Jinak by se z něj po nalití nového maziva uvolnili usazené nečistoty a nový olej by se jimi značně znehodnotil.
Až si půjdete koupit nový olej, jako první se koukejte po jeho označení. Konkrétní značka není až tak důležitá. Pokud koupíte olej od renomovaného výrobce, ale se špatnými parametry, je to mnohem horší než koupit „bezejmennou“ značku, ale se správnou výkonnostní třídou a viskozitou.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz