Historie automobilky Trabant

Historie automobilky Trabant | První Trabant vyjez z výroby už v roce 1957. Od té doby automobilka vyrobila přes tři miliony tohoto legendárního vozu.

Psal se rok 1954, když automobilka dostala konkrétní zadání od státu, vyrobit automobil, který by nevážil více jak 700 kilogramů a jeho výrobní cena nepřesáhne více jak čtyři tisíce marek. Na výrobu měli konstruktéři použít duroplast, tak, aby mohla proběhnout sériová výroba.

Inženýři už rok na to zkonstruovali první prototyp Trabanta, tehdy nesl pracovní označení – model P 70. Nakonec se tento pracovní materiál dostal do výroby a do roku 1959 se ho vyrobilo na 36 tisíc kusů. První modely posloužily k tomu, aby se vychytaly i ty nejmenší vady a dokonce se pracovalo i na zlepšení výrobního materiálu – tehdy na svou dobu převratné hmoty, směsi odpadu z bavlny se syntetickou pryskyřicí.

Trabant P50

  1. listopadu 1958 odstartovala takzvaná předsérie výroby trabantu P50, někdy označovaná i jako Trabant 500. Tento název vznikl díky anketě mezi zaměstnanci továrny. Do konce roku se vyrobilo padesát kusů vozů, nesoucí na přední kapotě logo AWZ (Automobilwerke Zwickau).

Dvoudveřová karoserie s čtyřmístným obsazením posádky dostal duroplastovou karoserii a rozvor náprav 2020 mm. Oproti modelu P70 měl tento vůz mnohem zajímavější na svou dobu modernější tvary.

V přední části dostaly nárazníky a rámečky světlometů lak v barvě karoserie. Kapota motoru byla protažena až k přednímu nárazníku, to usnadňovalo lepší přístup při opravách motoru. Designéři dali modelu stupňovitou záď, ukrývající docela štědrý zavazadlový prostor, ve které měl ale Trabant náhradní kolo.

Spojení automobilek

V květnu roku 1958 došlo se spojení dvou cvikovských automobilek – VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Vozy dostaly nové logo se stylizovaným písmenem v kruhu. Začíná se pomalu rozbíhat sériová výroba Trabantů P50.  (někdy se také používalo označení Trabant 500)

Zákazníci si mohli vybrat velmi módní dvoubarevné provedení. Od roku 1960 byl Trabant P50 k dostání ve verzi kombi.

Pod kapotou měl ukrytý dvoudobý dvouválec s objemem válců 499 ccm s maximálním výkonem 13,2 kW a 18 koňmi při 3 750 otáčkách za minutu. Jeho hmotnost, pouhých 620 kg umožňoval dosažení maximální rychlosti na 90 km/h. Od roku 1959 se vyráběl typ P50/1. Tento model měl upravený motor na silnější verzi 14,1 kW s 20 koňmi. V roce 1962 dostal Trabant P50/2 modernizovaný interiér s pěticí kolébkových spínačů po levé straně přístrojové desky, dostal vylepšená sedadla a dokonce i topení.

V tom samém roce automobilka představila výkonnější motor s objemem 594 ccm a výkonem 16,9 kW, poháněných 23 koňmi. Model už dosahoval rychlosti 100 km/h a získal nové označení Trabant P60 (600).

Modely s dvoubarevným provedením byly odlišeny úzkým barevným pruhem. K dostání byla také verze kombi s bočním otevíráním zadních dveří a byl prvním vozem, který se začal dovážet k nám. Stal se díky své ceně, dobrým jízdním vlastnostem a snadné údržbě velmi oblíbeným modelem. Model P60 se vyráběl do roku 1964 a kombi dokonce o rok déle. Pak přišla na řadu modelová řada 601.

Trabant 601

Tato řada získala modernější i praktičtější hrany. Konstruktéři zjistili, že zaoblenější hrany u verze P50 a P60 měly přímý vliv na deformaci plastů. Hranaté tvary byly tou dobou velmi módní záležitostí, která automobilce nahrávala k tomu, aby jejich nový model byl pro zákazníky ještě zajímavější.

První představení modelu proběhlo v roce 1964 na autosalonu v Lipsku. Tam si získal oblibu snad každého návštěvníka. Kombi Trabant 601 Universal se začalo vyrábět spolu s dvoudveřovým provedením. Zadní dveře se otevíraly směrem nahoru.

Pod kapotou byl ukrytý vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec s výkonem 19,1 kW s 26 koňmi při 4 200 otáčkách za minutu. Rychlost vzrostla na 110 km/h. Dva roky poté se začalo vyrábět Trabant Kübel s plátěnou střechou. Hojně jej využívala armáda, lesníci nebo zemědělci. Od roku 1978 se začala prodávat civilní verze Tramp.

Model P603 byl dalším plánem od Trabantu. Měl zadní víko vyklápěné nahoru, karoserii s ocelovou konstrukcí a panely z duroplastu. Motor byl použit od firmy NSU, na kterém byla dokonce zakoupená licence. Motor poháněl dva tyty modelů P603, další dva poháněly motory z vozu Škoda 1000 MB. Další typ poháněl tříválcový motor z Wartburgu. Projekt byl nakonec přerušen a dál se úspěšně prodával model 601.

Na podzim roku 1986 došlo k náhradě 6V elektroinstalace na typickou 12V a o dva roky později přišlo použití bezkontaktního elektronického zapalování. Verze de Luxe měla například chromované nárazníky, dvoubarevné lakování, vyklápěcí zadní boční okna i vyložení kufru filce. V roce 1988 se začal prodávat Trabant 1.1 se čtyřtaktním čtyřválcem s objemem 1 043 ccm, vyráběl se v nově postavené továrně Mosel, nedaleko Zwickau. Poslední Trabant 1.1 vyjel ze sériové výroby 30. dubna 1991.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz