

Ve stále hustší městské dopravě, kde se automobily, cyklisté a chodci dennodenně potkávají, vzniká zvýšené riziko nehod. Ačkoliv jsou motorová vozidla chráněna řadou pasivních a aktivních systémů, zranitelní účastníci provozu – zejména chodci a cyklisté – bývají při kolizi v přímém ohrožení života. Povinné bezpečnostní systémy, které mají za cíl ochránit právě tuto skupinu, se proto stávají prioritou v evropské i světové legislativě.
Proč je ochrana chodců a cyklistů klíčová?
Statistiky napříč Evropou ukazují, že chodci a cyklisté tvoří více než 20 % obětí dopravních nehod. Ve městech, kde se prosazuje trend udržitelné mobility a rozšiřování cyklostezek, je tento podíl ještě vyšší. Při střetu s automobilem má chodec či cyklista jen mizivou šanci vyváznout bez následků. Proto je logické, že se technologický vývoj zaměřuje nejen na pohodlí řidičů, ale i na ochranu nejzranitelnějších účastníků silničního provozu.
Povinné systémy od roku 2024
Od července 2024 začala v Evropské unii platit nová pravidla, která výrobcům vozidel ukládají povinnost instalovat vybrané bezpečnostní systémy do všech nových modelů. Tato legislativa se týká osobních i nákladních automobilů a reflektuje směr „Vision Zero“, jehož cílem je nulový počet úmrtí na silnicích.
Mezi nejdůležitější povinné bezpečnostní systémy patří:
- Detekce chodců a cyklistů pomocí kamer a radarů
- Automatické nouzové brzdění (AEB)
- Systém sledování mrtvého úhlu
- Asistent udržování jízdy v pruhu
- Varování při couvání s rozpoznáním objektů a osob
- Systém detekce únavy řidiče
- Záznamová zařízení (tzv. černé skříňky)
Jak systémy fungují v praxi?
Například detekce cyklistů funguje na principu radarových a kamerových senzorů, které sledují okolí vozidla v reálném čase. Pokud senzory zaznamenají blížícího se cyklistu v prostoru vedle vozidla (například při odbočování doprava), systém upozorní řidiče a v krajním případě sám aktivuje brzdy.
Automatické nouzové brzdění je klíčové zejména v městském provozu. Pokud vozidlo zaznamená náhlý výskyt chodce na přechodu a řidič nereaguje včas, systém zasáhne a minimalizuje nebo zcela zabrání srážce.
U nákladních vozidel, která představují velké riziko zejména při odbočování a manévrování v úzkých ulicích, hrají roli pokročilé senzory v mrtvém úhlu, často doplněné o akustická upozornění pro řidiče i okolí.


Přínosy a výzvy
Zavedení povinných bezpečnostních systémů představuje významný krok vpřed. Studie Evropské komise odhadují, že jen díky nové směrnici bude do roku 2038 možné zachránit až 25 000 lidských životů a předejít více než 140 000 vážným zraněním.
Přesto s sebou nová pravidla nesou i výzvy:
- Zvýšení nákladů na výrobu a nákup vozidel
- Nutnost vyškolení řidičů, kteří musí nové systémy správně používat
- Kompatibilita systémů s různými podmínkami (mlha, tma, znečištění senzorů)
- Kybernetická bezpečnost a ochrana dat ze záznamových zařízení
Spolupráce mezi technologiemi a urbanismem
Technologie samy o sobě nestačí. Je třeba je doplnit chytrým městským plánováním – vytvářením bezpečných cyklostezek, inteligentních semaforů, oddělených koridorů pro různé typy dopravy nebo moderních přechodů pro chodce s osvětlením a senzory. Pouze propojením technologie, infrastruktury a odpovědného chování účastníků provozu lze dosáhnout cíle nulové úmrtnosti.
Budoucnost patří aktivní ochraně
Automatizace a umělá inteligence otevřely nové možnosti, jak chránit lidské životy v dopravě. Povinné bezpečnostní systémy nejsou jen legislativní povinností, ale morálním závazkem. Ve světě, kde jsou silnice stále přeplněnější a lidé stále mobilnější, je každá technologie, která může zabránit tragédii, krokem správným směrem.
Ochrana chodců a cyklistů musí být stejně prioritní jako pohodlí motoristů. Moderní doprava není jen o rychlosti – je především o bezpečí pro všechny.