

V době, kdy logistika čelí tlaku na zefektivnění procesů, snížení byrokracie a rychlejší výměnu dat, se stále častěji hovoří o povinném zavedení e-CMR, tedy elektronického nákladního listu. Co bylo donedávna pouze volitelným nástrojem digitálně smýšlejících dopravců, se nyní mění v povinnost pro všechny mezinárodní přepravy. Tento krok představuje zásadní milník v digitalizaci nákladní dopravy v Evropě i mimo ni.
Co je e-CMR?
e-CMR je elektronická verze mezinárodního nákladního listu, který doprovází zásilky v rámci přepravy podle tzv. CMR úmluvy (Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě). Tradičně se jedná o papírový dokument podepisovaný odesílatelem, dopravcem i příjemcem. V digitální podobě jsou všechna data zpracovávána, sdílena a archivována v reálném čase, bez potřeby fyzického předávání dokumentů.
Proč se zavádí povinnost používat e-CMR?
Důvodů, proč se e-CMR stává povinným dokumentem v mezinárodní dopravě, je několik:
- Zrychlení procesů na hranicích a v překladištích
- Zvýšení transparentnosti přepravy
- Snížení administrativních nákladů a chyb způsobených ručním zpracováním
- Lepší sledovatelnost a dohledatelnost zásilek
- Ekologický přínos díky úspoře papíru
Z hlediska práva se digitální nákladní list stává plnohodnotným dokladem, stejně jako jeho papírový předchůdce. Díky elektronickému podpisu a šifrování je zajištěna autenticita a bezpečnost údajů.
Kdo má povinnost používat e-CMR?
Podle nové evropské legislativy je používání e-CMR povinné pro všechny subjekty, které realizují mezinárodní silniční přepravu zboží, a to jak ve vztahu uvnitř EU, tak v přepravách mimo unii, pokud je příslušný stát součástí tzv. e-CMR protokolu.
Tato povinnost se vztahuje na:
- Dopravce
- Zasílatele
- Logistické společnosti
- Příjemce zboží, kteří musejí být schopni potvrdit převzetí elektronickým podpisem
Přínosy pro dopravce
Přechod na elektronický nákladní list přináší dopravcům řadu výhod:
- Zrychlené odbavení na hranicích a celních úřadech
- Snazší kontrola a zpětná dohledatelnost
- Nižší náklady na tisk, skladování a distribuci dokumentů
- Integrace s interními systémy (např. ERP, TMS)
- Možnost okamžitého sdílení údajů s celními úřady a obchodními partnery
Z hlediska řízení logistiky jde o zásadní zjednodušení, které zvyšuje konkurenceschopnost firem.


Výzvy a překážky
Zavedení e-CMR však přináší i některé výzvy:
- Technická připravenost firem – ne všichni dopravci mají potřebnou IT infrastrukturu
- Nutnost proškolení personálu v používání nových systémů
- Různá míra akceptace v jednotlivých zemích – ne všechny státy mimo EU e-CMR podporují
- Počáteční investice do softwaru a připojení k certifikovaným platformám
Navzdory těmto překážkám však převažují přínosy. Již dnes mnoho velkých logistických společností používá e-CMR dobrovolně, neboť vidí přímý dopad na efektivitu provozu.
Česká republika a e-CMR
Česká republika je signatářem e-CMR protokolu a již několik let probíhá pilotní testování. Od roku 2025 bude používání e-CMR povinné pro všechny mezinárodní přepravy. Ministerstvo dopravy v této souvislosti připravuje:
- Portál pro ověřování e-CMR dokumentů
- Přehled schválených softwarových řešení
- Informační kampaně pro dopravce a speditéry
Zavedení e-CMR je rovněž součástí širší strategie digitalizace veřejné správy a zefektivnění přeshraniční dopravy.
Budoucnost: plně digitální přeprava
e-CMR je pouze první krok. Vize do budoucna zahrnují plně digitální přepravní řetězec, ve kterém budou veškeré dokumenty, smlouvy, proclení a potvrzení realizovány v elektronické podobě, s využitím technologií jako je blockchain, umělá inteligence nebo automatizace celních řízení.
Povinnost používat e-CMR je tak nejen legislativním požadavkem, ale také strategickým posunem směrem k digitalizaci celého logistického sektoru.