• Databáze motorek
  • Databáze aut
  • Katalog firem
  • Galerie
    • Galerie – Kamiony
    • Galerie – Motorky
    • Galerie – Auta
  • Muzea a akce
    • Muzeum automobilů
    • Muzeum motocyklů
    • Kalendář auto akcí a srazů
    • Kalendář moto akcí a srazů
    • Kalendář tuning srazů a akcí
  • Diskusni forum
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Přihlásit se
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Cestování
AUTO - MOTO videa
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky

Škoda Auto píše dlouhou historii, znáte její začátky?

Kristýna Franclová od Kristýna Franclová
21.3.2020
v AUTO články
A A
2
Zdroj foto: presseportal

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto je jedním z nejvýznamnějších výrobců vozů na evropském trhu. Podívejte se do historie značky a seznamte se s prvními vyrobenými vozy.

Historie Škoda auto

Když se v roce 1925 Škodovy závod přejmenovaly na Škodu, krátce po tom, co přišlo odkoupení společnosti Laurin & Klement, došlo k celkové modernizaci ve výrobních prostorách. Nově vznikla karosárna a hala mechaniky. Vozy vyrobené před rokem 1925 byly označovány na chladičích označením Škola i L&K a typové označení se přejmenovalo na označení číselné.

Přišly nové unifikované typy 4R a 6R, ty však velký prodejní úspěch nezaznamenaly. Významný byl pro automobilku rok 1930, kdy došlo k přejmenování na Akciovou společnost pro automobilový průmysl. Přišel na trh model Škoda 4200 a 420 Popular. 430, 645/650, 633/637 a 860. Označení vozů bylo jednoduché. První číslo označovalo počet válců, dvojčíslí pak počet koní.

Podobné články

dashboard 2653315 1280

Online za volantem: připojení k sociálním sítím přes palubní systém

6.11.2025
road 8587889 1280

Tajemství vidění ve tmě: moderní systémy pro noční vidění

4.11.2025
tank 400 8600203 1280

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
traffic 7272520 1280

Projekční bezpečnostní systémy pro varování na vozovce

20.10.2025

Modely vozů byly postaveny na tuhém centrálním rámu. Značka L&K se naposled objevila na chladiči nákladního auta 505 z roku 1933. Následující roky rozběhly výrobu Popularů, Favoritů, Rapidů a Superbů, kterých se v roce 1937 vyrobilo skoro 7 tisíc vozů a více jak polovina šla do zahraničí. Automobilka se tak stává jasnou jedničkou na českém trhu.

Hrůza pro Škodu přišla v období druhé světové války, která narušila výrobu osobních vozů a stala se součástí německého koncernu Hermann – Göring – Werke. Spojením došlo k totální orientaci na válečnou výrobu, zejména na výrobu terénních automobilů.

Koncem války, konkrétně 9.5. 1945 byla z velké části poničena výroba vlivem leteckého bombardování, ale už na konci června byl vyroben první „mírový“ automobil. Bohužel místo opětovného rozvoje výroby přišlo znárodnění a politické plánování hospodářství. To vedlo i ke změně názvu na Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav.

Rezortní ministerstvo schválilo výrobu vozu Škody 1101, otevřely se závody Kvasiny pro výrobu roadsterů a Vrchlabí se specializovalo na sanitky. Typ 1102 byl nahrazen škodou 1200 a v Mladé Boleslavi se chvíli vyráběly vozy Tatra 600 a 805. V Kopřivnici totiž probíhala výroba zbrojní výroby. Drtivá výroba osobních vozů šla do zahraničí a škody byly kompenzovány měnovou reformou v roce 1953.

Výroba se musela zaměřit na modernizaci Škody 1102, ze které vychází Škoda 440, Spartak a roadster 450. Škoda 440 dostala označení Octavia a 445 nesla jméno Octavia super. 450 dostala označení Felicia. Octavia kombi přišla v roce 1961. Tou dobou Škodovka vyvážela své vozy do mnoha zemí Evropy, dokonce v Chile dostala vznikla nová linka na kompletaci Škodovek.

V roce 1973 vyjel z československého automobilového průmyslu miliontý vůz Škoda 1000MB/100 a v roce 1986 se opět změnil název na Automobilové závody, oborový podnik. Rok poté představila automobilka vůz Favorit. Výroba vozu byla něčím extra. Poprvé se použila samonosná karosérie a motor uložený vpředu dostal pohon předních kol!

Rok 1989 byl skvělým startem pro vyhledání nového zahraničního partnera. Stal se jím dne 28.3.1991 koncern Volkswagen Group. Naše mladoboleslavská automobilka konečně získala přístup k moderním technologiím a tento den se stal klíčovým dnem pro získání opětovného světového uznání a možnost, dostat se zpět na vrchol automobilového světa. Od tohoto okamžiku je změněn název na dnešní Škoda Auto.

Pět let po podepsání spolupráce s VW vyrobila Felicii, postavenou na základě tehdy revolučního modelu Favorit. 1994 dostala Škoda certifikát kvality výroby motorů a dalším agregátů ISO 2002.

Rok 1995 byl jubilejním stým výročím od založení firmy a otevřelo se muzeum. Internetové stránky Škody vznikly v roce 1996 a ten rok se představil model hatchback – Octavia. Následovala výroba Fabie, od roku 2002 je v prodeji Superb. Rok 2006 odstartoval výrobu Roomsteru, jako první kompaktní MPV. Odvážný a atraktivní design vozu milují i nepříliš velcí fanoušci Škodovky, oblibu si také získala nová Fabie z roku 2007. Následující modely už nemusí být nutně postaveny na novém podvozku, o tom vypovídá i dvojková Fabie. Škoda se snaží držet filozofie „za stejnou cenu jako konkurence více auta.“

V současnosti automobilka vyvíjí moderní vozy, připraveny jsou koncepty pro čistě elektrické modely a v minulých dnech odkoupila menšinový podíl v izraelském technologickém startupu Anagog, specializující se na umělé inteligence. Každoročně stoupá prodej vozů nejen v zahraničí, ale i v České republice, zvláště díky oblíbeným SUV Kodiaq a Karoq.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

 

 

Štítky: historie škoda autojak začínala škoda autoprvní vozy škoda autovývoj škody auto
SdíletTweet
Předchozí příspěvek

Poznáte řidiče podle vozu

Další příspěvek

Autosedačka patří do auta, ne jako uspávadlo pro děti doma. Co hrozí při nesprávném používání?

Kristýna Franclová

Kristýna Franclová

Kolem aut se pohybuji od dětství a na dílně jsem prakticky vyrostla. Zajímají mě veteráni, které s partou přátel dáváme dohromady, přitom moderní technologie i současný design je mi inspirací pro psaní nejnovějších článků na Motoristiku, i nikdy nekončící téma pro fanoušky všeho, co voní benzinem.

PodobnéPříspěvky

dashboard 2653315 1280
AUTO články

Online za volantem: připojení k sociálním sítím přes palubní systém

6.11.2025
road 8587889 1280
AUTO články

Tajemství vidění ve tmě: moderní systémy pro noční vidění

4.11.2025
tank 400 8600203 1280
AUTO články

Autonomní vozy v Česku: zákony už čekají na praxi

2.11.2025
traffic 7272520 1280
AUTO články

Projekční bezpečnostní systémy pro varování na vozovce

20.10.2025
hybrid 428183 1280
AUTO články

Inteligentní správa energie v moderních hybridních vozidlech

14.10.2025
dashboard 2653315 1280
AUTO články

Head-up displeje s rozšířenou realitou jako budoucnost zobrazování informací ve vozidlech

12.10.2025
Další příspěvek
Autosedačka patří do auta, ne jako uspávadlo pro děti doma. Co hrozí při nesprávném používání?

Autosedačka patří do auta, ne jako uspávadlo pro děti doma. Co hrozí při nesprávném používání?

Nečekaná porucha auta se může pěkně prodražit

Nečekaná porucha auta se může pěkně prodražit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • skoda elroq

    Nejlepší SUV roku 2025: výběr podle užitku a komfortu

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Střet titánů střední třídy: Škoda Superb vs. Volkswagen Passat vs. Ford Mondeo

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • SUV souboj: Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan X-Trail v detailním srovnání

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Jak funguje Schottkyho dioda a kde se používá?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Porovnání vozů Škoda Octavia a Škoda Superb: Který je pro vás ten pravý?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0

Oblíbená cestovatelská videa

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO

od redakce
27.9.2021
Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Auto-moto portál, magazín

Motoristika vám každý den přináší žhavé novinky ze světa automobilek, nejdůležitější informace pro motoristy a skvělé tipy, Na webu motoristika.cz najdete také zajímavá videa o motorkách, kamionech a osobních automobilech.

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

od redakce
4.9.2020
0

...

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

od redakce
4.9.2020
0

...

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

od redakce
9.7.2020
0

...

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

od redakce
9.7.2020
0

...

iveco s way

Souboj silničních titánů: Iveco S-Way vs. Renault T

10.11.2025
nature 3824498 1280

Slunce v sedle: solární pohon u lehkých motocyklů

9.11.2025
dashboard 2653315 1280

Online za volantem: připojení k sociálním sítím přes palubní systém

6.11.2025
  • Reklama
  • kontakt
  • Autopůjčovna-Praha

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Zapomněli jste heslo?

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Přihlášení
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?