Saab

Samotná automobilka Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikla v roce 1937 jako výhradně letecká firma. První rozhodnutí pro výrobu automobilů přišlo až v roce 1946.

Automobilka má za sebou dlouhou a velmi smutnou historii

Společnost Saab vznikla už v roce 1937. Tehdy se specializovala výhradně na letectví. Později v roce 1946 vznikla první zmínka o tom, že by se společnost mohla věnovat také výrobě osobních vozů. Už v létě tohoto roku vzniká první model, který na svou dobu předčí ostatní konkurenci svou moderní koncepcí a pohonem předních kol s exklusivní aerodynamicky vyspělou karoserií. Tou dobou neměla společnost ještě vyvinutý svůj první automobilový motor, proto použila motor DKW.

Samotná automobilka vznikla podle všeho 10. června roku 1947. To už společnost představila svůj druhý prototyp, model s označením 92 002 a také poodhalila své plány do budoucna. Sériově vyráběná konstrukce modelu s označením 92 se odstartovala až dva roky po jejím představení. Tehdy tovární linka v Trollhättanu vyprodukovala čtyři vozy denně a pozvolný rozjezd pokračoval do roku 1950, kdy vzniklo 1 246 modelů SAAB 92. Model měl na svou dobu neobvykle skromnou výbavu a jeho specialita byla, že se prodával zásadně v zelené barvě. Tyto omezené prvky jako zázrakem spustily vlnu šílenství a model se stal krátce po svém uvedení hitem na švédském trhu. Model poháněl napříč uložený dvoudobý dvouválec 746 ccm s výkonem pouhých 18 kW. Auto jelo maximálně 105 km/h. Naprostá rarita byla absence víka zavazadlového prostoru, do kufru se zákazníci mohli dostat pouze zevnitř vozu. Nutno dodat, že karoserie měla dvoje dveře.

V roce 1953 došlo k faceliftu modelu a nesl označení 92B. Přepracovaná byla především zadní část a konečně získala vyklápěné víko zavazadlového prostoru. Interiér dostal také mnoho vylepšení a tak už bylo vozítko celkem pohodlné. Dokonce i volba barev byla pestřejší, inovovaný motor dostal výkon 20 kW. Celkový počet prodaných modelů 92 a 92B bylo přes 20 tisíc kusů.

Model SAAB 93 se začal vyrábět v roce 1955. Auto už tehdy mělo typické saabovské prvky. Vůz dostal dvoudobý motor s obsahem 748 ccm a výkonem 24 kW. Třístupňová převodovka měla řazení pod volantem. Nově navržený podvozek s moderním zavěšením kol získal tuhou zadní nápravu a odpružení pomocí vinutých pružin. V roce 1957 se prodalo 1 40 kusů a celkem se prodalo deset tisíc modelů.

Následoval model Granturismo 750 s tříkarburátorovou verzí motoru. Nový motor o výkonu 33 kW už dokázal jet rychlostí 140 km/h. Model měl například sportovní tříramenný volant, otáčkoměr a   anatomické sedačky. Hotový sportovní vůz, oproti předešlým modelům. Bohužel se vyráběl jen v omezeném množství a za dva roky se ho prodalo na 600 kusů, 500 se prodalo do USA. V roce 1960 byl tento model nahrazen karoserií typu 96 se čtyřstupňovou převodovkou.

Rok 1959 představuje model 95 ve verzi kombi, která byla totožná s typem 93. Od sloupku předních dveří až po záď byl však model inovovaný. Vodorovně dělené dveře dávaly vozu velký úložný prostor, který se mohl navýšit sklopením zadních sedadel. Nově si zákazníci mohli užívat dětské sedadlo, které se skládalo do prohlubně v zavazadlovém prostoru a umožňovalo přepravit pět dospělých a dvě děti.

Rok později přišel model 96 se širší zádí. Panoramatické zadní okno, moderní tříválec se zvětšeným objemem na 841 ccm a výkon 28 kW je to, co tehdejší zákazníci hledali. Vůz měl čtyřstupňovou převodovku. Do roku 1980 se vyrobilo více jak 730 607 vozů, model 96 činil 547 tisíc, kombi 95 se vyrobilo v počtu 110 tisíc kusů a typ 93 měl na kontě 53 tisíc vyrobených vozů.

V roce 1989 došlo k restrukturalizování do společnosti Saab Automobile AB. General Motors. Druhou polovinu vlastní uskupení AB. GM. V roce 1994 GM zahájila výrobu inovovaného modelu 900, který měl stejný podvozek s Opelem Vectra. Tehdy automobilka získala po sedmi letech prodejní zisk.

Automobilka oslavila výročí 50 let novým modelem

V roce 1997 oslavila automobilka Saab padesáté výročí výroby automobilů a na počest výročí začala nahrazovat stárnoucí model 9000 novými modely, Saab9-5 a modernizovaný je i model 900. GM využila právo odkoupení akcií firmy Saab.

Investice 125 milionů stála firmu General Motors to, že se stala jediným vlastníkem automobilky Saab. Dala za vznik modelu 9-3 a vyráběl se jako čtyřdveřový sedan. Jestli to byla šťastná volba pro GM, je otázkou, protože už v roce 2008 uvažuje o prodeji automobilky. Tehdy se údajně objevilo sedmadvacet zájemců, včetně BMW, Fiatu, Geely, Hyundaie, Manga, Renaultu nebo Tata motors. Jednání proběhlo s Koenigsegg, Merbanco a Renco Group. Nejvíce byla automobilka ve spojení s Koenigseggem, jednání ale nedopadla a tak se v roce 2010 GM rozhoduje o uzavření automobilky Saab. Automobilku téhož roku odkoupila firma Skyper.