

V posledních několika letech se autonomní doprava stává stále výraznějším tématem nejen v zahraničí, ale i v České republice. Zatímco donedávna jsme o autonomních vozidlech slyšeli především v souvislosti s osobní dopravou, nyní se do popředí dostávají také autonomní kamiony. Ty slibují revoluci v oblasti logistiky, dálkové přepravy i bezpečnosti na silnicích. Českem nedávno otřásla zpráva o tom, že se na vybraných úsecích dálnic testují první autonomní kamiony. Znamená to, že už je autonomní doprava realitou, nebo se jedná jen o testovací provoz?
Co jsou autonomní kamiony?
Autonomní kamion je nákladní vozidlo vybavené pokročilými technologiemi, které mu umožňují řídit bez přímého zásahu člověka. K orientaci v prostoru využívá kombinaci senzorů, kamer, lidarů, radarů a především umělé inteligence (AI). Na základě těchto dat dokáže rozpoznat silnici, ostatní vozidla, překážky nebo dopravní značky a přizpůsobit tomu své chování.
Autonomní vozidla se obecně dělí do pěti stupňů autonomie. V současnosti většina výrobců pracuje s úrovněmi 3–4, kdy je vozidlo schopno řídit většinu času samo, ale lidský dozor je stále přítomen a připraven v případě potřeby zasáhnout.
Jak je na tom Česká republika?
V roce 2024 se Česká republika zařadila mezi několik evropských zemí, které povolily pilotní provoz autonomních kamionů na vybraných dálničních úsecích. Tyto testy probíhají především na dálnici D5 mezi Plzní a Rozvadovem a také na D1 v oblasti kolem Brna. Do provozu se zapojili především mezinárodní logističtí giganti ve spolupráci s technologickými firmami a českým Ministerstvem dopravy.
Testovací vozy jsou zatím provozovány v tzv. semi-autonomním režimu, což znamená, že se nachází řidič v kabině, ale aktivně neřídí. Sleduje však situaci a v případě potřeby může převzít řízení. Tento režim slouží především ke sběru dat, ladění softwaru a ověření bezpečnostních protokolů.


Výhody autonomních kamionů
Nasazení autonomních kamionů by mohlo znamenat zásadní změnu v oblasti nákladní dopravy:
- Zvýšení bezpečnosti: Většina dopravních nehod je způsobena lidskou chybou. Autonomní systém se neunaví, nerozptyluje a vždy dodržuje pravidla.
- Úspora nákladů: Eliminace potřeby řidiče v budoucnu sníží náklady na provoz a zefektivní logistiku.
- Vyšší efektivita: Autonomní kamiony mohou jezdit v noci, v přesně naplánovaných intervalech a bez nutnosti častých přestávek.
- Snížení emisí: Optimalizovaná jízda vede k nižší spotřebě paliva a tím i menším emisím CO₂.
Rizika a výzvy
Na druhou stranu, přechod na autonomní dopravu s sebou nese i řadu rizik a výzev:
- Etické a právní otázky: Kdo nese odpovědnost při nehodě? Výrobce softwaru, provozovatel nebo někdo jiný?
- Kybernetická bezpečnost: Autonomní systém je potenciálním terčem hackerů.
- Společenské dopady: Co se stane s tisíci řidiči kamionů, kteří mohou přijít o práci?
- Infrastruktura: Česká dálniční síť musí být přizpůsobena, např. přidáním senzorů nebo rozšířením odstavných pruhů.
Realita vs. testovací provoz
Navzdory titulkům v médiích je třeba říci jasně: autonomní kamiony nejsou zatím běžnou realitou. V současnosti se nacházíme v testovací fázi, která má za cíl prověřit technické možnosti, bezpečnost i právní rámce. Skutečné nasazení plně autonomních kamionů do běžného provozu je otázkou několika let.
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně připravuje národní strategii autonomní mobility, která by měla vytvořit rámec pro budoucí integraci těchto technologií do české dopravní sítě.
Autonomní kamiony na českých dálnicích již nejsou science fiction, ale realita testovacího provozu. Technologie je na vzestupu a má potenciál zásadně změnit způsob, jakým vnímáme dopravu. Přesto jsme stále na začátku dlouhé cesty, během níž bude třeba vyřešit technologické, právní, i společenské otázky.
Zda se autonomní kamiony stanou standardem českých dálnic, ukáže až čas. Jedno je však jisté — budoucnost silniční dopravy se už nyní formuje naše oči.