Historie automobilky Polski Fiat

Polski Fiat zná starší generace. Měl číslo 125 a by vyráběný polskou automobilkou FSO. Ta ho však vyráběla na základě smlouvy, kterou uzavřela s firmou Fiat.

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                                              Polski Fiat 125p

Byl vyráběn poměrně dlouho. Mezi roky 1967 až 1991. Hned od začátku se továrna FSO potýkala se spory, jakým způsobem bude vedená výroba. Uvažovali také nad tím, že budou vyrábět vlastní konstrukce, na které by se musela pořídit licence. Ovšem nakonec se rozhodli pro snadnější cestu. Kromě Fiatu jednali i s Renaultem. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby nedošlo k dohodě s Fiatem, ale Renaultem. 22. prosince 1965 nakonec došlo k dohodě s Fiatem.

Fiat 125

Původně spolu s Fiatem měli zálusk na typ 1300/1500. Ovšem na scénu přišel Fiat 125, který připravovali na jeho premiéru. Na FSO zapůsobil tak, že je nic jiného nezajímalo a šup s ním na silnice. Měli však omezené finance a tím pádem vlastní jeho výroba začala až v listopadu 1967. První v uvozovkách velké Fiaty sjížděli z výrobní linky v Polsku s motory z typu 1300. Od roku 1969 přibily i 1500. V roce 1971 se rozšířila nabídka na kombi s prostornější verzí a k tomu dále pick-up. Pick-up uvedli však až po tzv. faceliftu v roce 1973.

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                               Polski fiat 125p (1980)

Auta se vyráběla jak na běžícím páse a tím pádem se stalo, že v roce 1976 dosáhli rekordu v produkci v počtu 117 000 kusů. V roce 1977 byla představena off-road verze Fiatu. Ovšem pro nedostatek dílů byla výroba zastavena. Kopie auta je ve sbírkách muzea techniky a průmyslu NOT ve Varšavě.