Píchnutí pneumatiky je nepříjemné, zvlášť když to znamená vylézt ven do zimy a ve špíně krajnice měnit kolo. Pokud se však rozšoupnete při koupi obutí a pořídíte si pneumatiky run-flat, nic z toho podstupovat nemusíte. Další výhodou je vyšší bezpečnost, při prudkém roztržení pláště zůstává vůz stále ovladatelný. Nevýhodou zůstává jejich vyšší hmotnost (a tedy větší neodpružené hmoty na autě)a cena. Jak takové gumy vlastně fungují?
Nejprve je třeba říct, že ani s pneumatikami run-flat se nakonec výměně píchlého kola nevyhnete. Jízda bez vzduchu je pouze nouzová, obvykle nesmíte překročit rychlost 90km/h a s takto poškozenou pneumatikou smíte ujet maximálně několik desítek kilometrů. To je však naprosto dostačující k tomu, abyste dojeli domů či nejbližšího pneuservisu.
Samotný vynález není žhavá novinka posledních let, poprvé se objevil už v roce 1935. Uvnitř pneumatiky na ráfku je speciální gumová výplň s otvory. Dojde-li k proražení vnějšího pláště a uniknutí vzduchu, vnitřní prstenec dosedne na vnější plášť a kolo bude fungovat dále. Otvory ve výplni umožňují gumě částečně tlumit a nahradit tak chybějící vzduch. Vzhledem k tomu, že se únik vzduchu nijak výrazně neprojeví v jízdních vlastnostech, musí být vozy s těmito pneumatikami vybavené monitoringem tlaku. Ten je u nových vozů již povinný, důležité je na to pamatovat, pokud byste si chtěli tyto kola pořídit na starší auto.
Vzhledem k vyšší ceně jsou prodeje run-flat pneumatik velmi malé, objevují se hlavně u luxusnějších vozů. Mezi prvními je začalo nabízet BMW, a to už v roce 1984. Naopak běžnou výbavou jsou u vojenských a speciálních vozidel (zejména různých pancéřovaných vládních vozidel).
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz